Subaru zet nog meer in op veiligheid met Driver Monitoring System

Subaru zet nog meer in op veiligheid met Driver Monitoring System

Gezichtsherkenningtechnologie detecteert vermoeidheid en afleiding

Subaru heeft een naam hoog te houden als het om verkeersveiligheid gaat. Het eigen ontwikkelde EyeSight is misschien wel het beste botspreventiesysteem op de markt. Nu komt het Japanse merk met Driver Monitoring System (DMS), dat onder andere vermoeidheid van de bestuurder detecteert en zo helpt ongelukken voorkomen.

Vermoeidheid van de chauffeur is een belangrijke factor bij één op de vijf verkeersongevallen, en dat is evenveel als rijden onder invloed van alcohol. Dat blijkt uit informatie van de Europese Commissie. Tegelijkertijd onderschatten we de risico’s van slaperigheid en overschatten we onze alertheid en vaardigheden achter het stuur.

Gezichtsherkenning

Subaru streeft naar nul verkeersdoden tegen 2030. Daarom staat veiligheid bij Subaru op de eerste plaats en introduceert de Japanse autoproducent het Driver Monitoring System (DMS), een gezichtsherkenningstechnologie dat continu vermoeidheid en afleiding van de bestuurder detecteert via een kleine infraroodcamera in het dashboard. DMS is beschikbaar op de nieuwe Forester e-BOXER.

Veiligheid en comfort 

Het Driver Monitoring System houdt de bestuurder nauwlettend in het oog en zorgt ervoor dat zijn aandacht steeds gericht is op de weg. Zodra tekenen van onoplettendheid of slaperigheid worden gedetecteerd, waarschuwt het systeem door middel van auditieve en visuele waarschuwingssignalen de bestuurder om opnieuw aandachtig te zijn. Het innovatieve systeem heeft niet alleen een veiligheidsfunctie, maar zorgt ook voor meer comfort. DMS herkent maximaal vijf individuele bestuurders met daaraan gekoppeld hun ingestelde zit-, temperatuur- en spiegelvoorkeuren voor meer comfort en veiligheid.  Het instellen van de bestuurdersvoorkeuren is eenvoudig in te stellen op het MFD met behulp van de infoschakelaars op het stuurwiel.

Slaperigheid

Rijden als je moe bent, is een heel slecht idee. Soms kan je vermoeider zijn dan je zelf denkt. Verkeersveiligheid is in handen van de bestuurder, dus het monitoren van hun staat van alertheid is van uitermate groot belang. DMS traceert daarom de oogactiviteit van de bestuurder en herkent twee stadia van vermoeidheid: slaperig en extreem slaperig. Het DMS laat een waarschuwingssignaal afgaan om zowel de bestuurder als eventuele passagiers op de hoogte te brengen dat de blik van de bestuurder afwijkt of dat de ogen tekenen van slaperigheid vertonen. Daarnaast wordt alle audio automatisch gedempt, zodat het waarschuwingssignaal steeds duidelijk te horen is.

Luc Gyzels, pr-verantwoordelijke bij Subaru Belux: “Veiligheid staat bij Subaru op de eerste plaats en dit voor zowel de chauffeurs, de inzittenden en de overige weggebruikers. Tegen  2030 streven we naar nul verkeersdoden. Om deze status te bereiken, investeren we fors in actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen en bieden we deze nieuwste technologieën als een van de weinige automerken als standaard aan.”

Maximale score

Subaru levert het Driver Monitoring System op de nieuwe Forester e-BOXER, net zoals alle andere veiligheidspacks zoals Eyesight, Reverse Automatic Braking (automatisch remmen bij achteruitrijden in geval van nakende aanrijding) en Side View Monitor. Niets voor niets behalen de Forester en de Subaru XV steeds de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP veiligheidstests. DMS werd eerder dit jaar door AJAC  (Automobile Journalists Association of Canada) uitgeroepen tot de beste veiligheidsinnovatie van 2019 in de auto-industrie.

Back to top