Safety First – Subaru Levorg nu met Eyesight

Safety First – Subaru Levorg nu met Eyesight

Safety First – Subaru Levorg nu met Eyesight

OPENDEURDAGEN 12 – 17 September

De Subaru Levorg wordt voortaan geleverd met EyeSight. Eyesight is Subaru’s revolutionaire veiligheidssysteem dat met de bestuurder meekijkt en ingrijpt als er zich een onverwachte situatie voordoet. Eyesight was reeds leverbaar op de Subaru Outback en het systeem sleepte diverse internationale prijzen in de wacht. Bij V.J.B. Motors kan U kennis maken met dit revolutionaire veiligheidssysteem op de Subaru Outback en Subaru Levorg tijdens onze opendeurdagen van 12 – 17 september 2016.

Subaru Levorg Eyesight

Elektronische systemen in de auto, die de automobilist moet helpen ongelukken te voorkomen, nemen toe. Ook Subaru zet stappen in die richting. Vorig jaar werd in de Benelux EyeSight gelanceerd op de Subaru Outback, nu presenteert Subaru een volgende stap in zijn veiligheidsfilosofie met EyeSight in de Subaru Levorg. EyeSight is een systeem met twee camera’s die naast de binnenspiegel zijn gemonteerd. Deze camera’s die kleur, diepte en contrast herkennen, werken als een paar extra ogen voor de bestuurder. Wat de camera’s zien wordt razendsnel geanalyseerd en indien nodig vertaald naar een rijderondersteunende ingreep of actie.

Systemen die de bestuurder ondersteunen zijn belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat menselijk falen de grootste oorzaak van een auto-ongeluk is: verkeerde beslissingen, niet opletten, slecht zicht, enz. Door systemen als EyeSight nemen de kansen op een ongeval af. In Japan is onderzocht dat auto’s met EyeSight 80% minder betrokken zijn bij kop-staartbotsingen en 50% minder ongelukken hebben met voetgangers.

Technology leaders – Subaru Levorg en Subaru Eyesight

Verkeersveiligheid is belangrijk voor Subaru. Het merk streeft er naar om tegen 2020 tot de veiligste automerken ter wereld te behoren. Dat doet het merk met een heldere veiligheidsfilosofie. EyeSight is daar slechts een onderdeel van. Subaru heeft standaard permanente vierwielaandrijving, een van solide Japans staal gebouwde veiligheidscel en een platte boxermotor die bij een frontale aanrijding onder het inzittendencompartiment schiet. Stuk voor stuk eigenschappen die een Subaru zijn eigenzinnigheid geven en het merk tot de veiligste ter wereld maakt volgens diverse internationale instanties die veiligheid testen en onderzoeken. Steeds weer delen zij de hoogste scores uit aan de modellen van Subaru. Alles wat Subaru te bieden heeft, komt samen in de nieuwste editie van de Subaru Levorg en de Subaru Outback. De modellen kunnen met recht worden gezien als de meest vooruitstrevende producten van het merk, de ‘technology leaders’.

Subaru Eyesight

In tegenstelling tot anti-aanrijdingssystemen van andere merken maakt EyeSight uitsluitend gebruik van camerabeelden, en niet van radar- of andere sensoren. EyeSight is het eerste rijhulpsysteem ooit dat alleen stereocamera’s gebruikt om voorwerpen zoals voertuigen en andere weggebruikers zoals voetgangers, fietsers en motorrijders te detecteren. Tot een snelheid van 45 km/u wist EyeSight tijdens de test aanrijdingen te vermijden, bij snelheden daarboven liet het systeem de auto dusdanig afremmen dat de gevolgen van de aanrijding vele malen minder ernstig waren dan het geval was geweest zonder de noodingreep.

 

EyeSight is tot stand gekomen nadat Subaru diverse andere technische mogelijkheden zoals radar en laserradar (al eind jaren tachtig op modellen voor de thuismarkt) uitgebreid heeft onderzocht. Het systeem, zoals dat nu reeds te vinden is op de Subaru Outback en vanaf september op de Subaru Levorg, behoort tot de nieuwste generatie van een technologie die in de afgelopen 27 jaar is ontwikkeld. In vergelijking met eerdere systemen bevat deze versie van EyeSight volledig nieuwe stereocamera’s met een grotere kijkhoek en een bereik dat met ongeveer 40% is toegenomen. Dit leidt tot een betere preventieve veiligheid en een afname van belasting van de bestuurder.

EyeSight bestaat onder meer uit twee high-definition CMOS kleurencamera’s die naast de achteruitkijkspiegel zijn gemonteerd en zicht hebben op verkeerssituaties voor de auto. Geheel volgens Subaru’s filosofie, waarbij de bestuurder altijd zeggenschap over de auto houdt, moet EyeSight niet als een alternatief voor de bestuurder worden gezien. Ook is het systeem niet bedoeld als een autonoom rijsysteem. Het systeem controleert voortdurend de rijomstandigheden en waarschuwt de bestuurder wanneer het mogelijk gevaar detecteert. Zo wordt het risico op ongevallen aanzienlijk beperkt.

EyeSight werkt nauw samen met motor, transmissie en remsysteem en grijpt in zodra de bestuurder niet uitwijkt, onvoldoende remkracht uitoefent of helemaal niet remt. Het systeem houdt ook toezicht op verkeersstromen en regelt desgewenst de snelheid en rijrichting van de auto.

In tegenstelling tot andere systemen die slechts de aanwezigheid van voorwerpen op de weg detecteren, gaat Subaru’s EyeSight verder. Dankzij zeer geavanceerde software ziet het systeem niet alleen de objecten, maar kan het deze ook herkennen en het risico op een ongeluk inschatten. Vervolgens bepaalt het systeem wat de meest passende maatregelen zijn om een ongeluk te voorkomen. De bestuurder krijgt eerst een visuele waarschuwing, daarna klinkt er een alarm. Laat de bestuurder vervolgens na om passende maatregelen te nemen of slaagt hij er niet in om op tijd te reageren om een obstakel te ontwijken, dan grijpt de techniek in.

EyeSight bestaat uit een aantal functies. Adaptieve Cruise Control houdt de rijsnelheid gelijk aan de snelheid van de voorganger en verlaagt het stressniveau van de bestuurder aanzienlijk. Daarnaast zorgt Pre-Collision Brake Warning er voor dat de  bestuurder een signaal krijgt dat hij moet gaan remmen om een aanrijding te voorkomen. Pre-Collision Automatic Braking gaat een stap verder en zorgt voor een maximale vertraging om een aanrijding te voorkomen. Het systeem kan de auto tot stilstand brengen bij snelheden tot 50 km/h. Er is meer. Het is ook mogelijk om vanuit stationair toerental het motorvermogen te beperken (Pre-Collision Throttle Management), zoals het ook waarschuwt als de bestuurder slingert op zijn rijstrook (Lane Sway Warning) of deze dreigt te verlaten. Deze voorziening heet Lane Departure Warning.

 

Handen op het stuur – Lane Keep Assist

Nieuw voor de Levorg is Lane Keep Assist, een systeem dat de rijrichting corrigeert indien de bestuurder onopgemerkt zijn rijstrook dreigt te verlaten. De besturing zal voor een lichte en automatische correctie van de rijrichting zorgen. Lane Keep Assist waarschuwt de bestuurder bij snelheden vanaf 65 km/h op het moment dat hij dreigt zijn rijstrook te verlaten zonder richting aan te geven. Dan is er niet alleen een akoestische waarschuwing, het systeem zal desgewenst een stuurcorrectie doorvoeren. Door middel van een selectieknop op het stuurwiel kan de mogelijke ingreep worden in- of uitgeschakeld. De duidelijk in het zicht van de bestuurder geplaatste EyeSight Assist Monitor tussen voorruit en dashboard, toont door middel van LED’s in hoeverre een ongeplande rijstrookwissel aanstaande is.

ADAC prijst Subaru’s Eyesight

De Duitse ADAC testte de anti-aanrijdingssystemen van zes middenklasse auto’s, waaronder vier premiummerken. Van alle zes geteste systemen haalde de Subaru Outback met EyeSight de hoogste gemiddelde score. De ADAC was vooral onder de indruk van de prestaties van EyeSight bij complete duisternis: zelfs bij een test in een gebied zonder straatverlichting wist EyeSight voetgangers in donkere kleding zonder moeite te onderscheiden en kon een aanrijding worden voorkomen.

EyeSight werd eerder al geprezen door externe organisaties omwille van zijn uitstekende prestaties op het vlak van preventieve veiligheid. Zo kregen voertuigen van Subaru die met EyeSight waren uitgerust, de hoogste ‘superior’-evaluatie bij tests van frontale aanrijdingspreventiesystemen in het kader van de 2016 veiligheidstests van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS, een non-profit organisatie die door autoverzekeraars in de VS wordt ondersteund). In Japan behaalden voertuigen met EyeSight de hoogste JNCAP*3 ASV+*4-resultaten bij tests van preventieve veiligheidssystemen die werden georganiseerd door het Japanse Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism en het National Agency for Automotive Safety & Victims’ Aid (NASVA).

 Niet alleen het vermogen om een frontale aanrijding te voorkomen maakt indruk, ook de betrouwbaarheid van EyeSight was voor de onderzoekers van zowel ADAC als IIHS een belangrijk argument om het systeem hoog te beoordelen. Zowel overdag als ‘s nachts blijkt de werking feilloos.

5 Sterren Euro

De Subaru Levorg behaalt de hoogste algemene score haalde in de 2016 European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) *1 veiligheidstests. De Euro NCAP-tests beoordelen de bescherming van volwassen inzittenden, de bescherming van kinderen in de auto, de bescherming van voetgangers en de efficiëntie van veiligheidshulpsystemen. Bij de nieuwe 2016-editie van het testprogramma wordt ook nagegaan hoe goed voertuigen autonoom voetgangers detecteren en aanrijdingen met hen voorkomen. Een Subaru Levorg die met voetgangersdetectiesysteem EyeSight *2 was uitgerust, presteerde uitstekend bij deze nieuwe test. Het is de vijfde keer dat Subaru de prestigieuze vijf sterren-beoordeling behaalt bij de Euro NCAP tests. Eerder gebeurde dat al met de Legacy (2009), de Subaru XV (2011), de Forester (2012) en de Outback (2014).

Euro NCAP

 

Back to top