FUSO Next Generation eCanter: Europese première op IAA Transportation 2022

FUSO Next Generation eCanter: Europese première op IAA Transportation 2022

Pionier en koploper in elektrische vrachtwagens: Daimler Truck viert de Europese première van FUSO’s Next Generation eCanter op IAA Transportation 2022

Stuttgart/Hannover – Krachtiger, efficiënter, meer bereik – en een breed scala aan toepassingen: dit is de essentie van de Next Generation eCanter van FUSO, gepresenteerd op de IAA Transportation 2022. Sinds de introductie van de eCanter in 2017, wordt FUSO, de Japanse dochteronderneming van Daimler Truck, beschouwd als pionier en koploper op het gebied van elektrische vrachtwagens en werkt consequent aan de implementatie van duurzame, CO2-neutrale transportoplossingen.

FUSO’s Next Generation eCanter is afgestemd op binnenstedelijk distributievervoer en de eisen van last-mile leveringen.

Drie verschillende accupacks maken een actieradius tussen 70 en 200 kilometer mogelijk.

De lader ondersteunt laden met zowel wissel- als gelijkstroom.

De Next Generation eCanter is nu verkrijgbaar in in totaal 42 varianten met zes wielbases en een totaalgewicht van 4,25 tot 8,55 ton.

Karl Deppen, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck Holding AG, verantwoordelijk voor Truck China en de regio’s Japan en India met de merken FUSO en BharatBenz: “The Next Generation eCanter is het ontwikkelingsresultaat van ongeveer vijf jaar eCanter-ervaring die is opgedaan met onze klanten over de hele wereld. Vergeleken met de vorige eCanter dekt het aanzienlijk bredere voertuigportfolio de meeste van de huidige gangbare toepassingen en levert het een nog grotere bijdrage aan lokaal emissievrij binnenstedelijk vervoer dan voorheen.”

Momenteel zijn er meer dan 450 FUSO eCanter dagelijkse in dienst bij verschillende klanten in Europa, Japan en de Verenigde Staten, evenals in Australië en Nieuw-Zeeland. De totale afstand die de wereldwijde eCanter-vloot in volledig elektrische en dus lokaal emissievrije modus aflegt, bedraagt ​​nu meer dan zes miljoen kilometer, wat overeenkomt met ongeveer 150 rondreizen om de wereld. De Next Generation eCanter tilt dit succesverhaal nu naar een nieuw niveau.

Karl Deppen, CEO Daimler Truck Asia: “Bij FUSO lopen we voorop in de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen. Sinds de introductie van de kleine serie FUSO eCanter vijf jaar geleden, hebben we uitgebreide ervaring en waardevolle feedback opgedaan van klanten die de trucks dagelijks gebruiken. Met de Next Generation eCanter bieden we onze klanten nu op maat gemaakte e-Mobility-oplossingen voor een breed scala aan toepassingen. Door de volgende stap te zetten, ons productportfolio uit te breiden en grootschalige productie in te gaan, blijven we het duurzame transport van de toekomst leiden.

Klaar voor een nog meer ecologische en economische werking

Om nog beter aan de wensen van de klant te kunnen voldoen, heeft FUSO verschillende aanpassingen gedaan aan de Next Generation eCanter. Waar de huidige elektrische truck voorheen alleen leverbaar was als 7,49 tonner met een wielbasis van 3.400 millimeter, hebben klanten nu de keuze uit zes wielbases tussen 2.500 en 4.750 millimeter en een toelaatbaar totaalgewicht van 4,25 tot 8,55 ton. Het laadvermogen van het chassis is maximaal 5 ton. De Next Generation eCanter wordt aangedreven door een elektromotor van 110 kW (varianten met een brutogewicht van 4,25 en 6 ton) of 129 kW (varianten met een brutogewicht van 7,49 en 8,55 ton) met een geoptimaliseerde aandrijflijn en een koppel van 430 Nm; de maximumsnelheid is 89 km/u.

Afhankelijk van de wielbasis zijn er drie verschillende batterijpakketten beschikbaar: S, M en L. De batterijen maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat (LFP)-celtechnologie. Deze worden vooral gekenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie. Het accupakket in de S-variant heeft een nominale capaciteit van 41 kWh en maakt een actieradius tot 70 kilometer mogelijk. In de M-variant is het nominale vermogen 83 kWh en de actieradius tot 140 kilometer. De L-variant biedt als krachtigste pakket een nominaal vermogen van 124 kWh en een actieradius tot 200 kilometer. Dit is veel meer dan de afstand die gewoonlijk per dag wordt afgelegd in het licht distributieverkeer. Door recuperatie kan de actieradius nog verder worden vergroot, waardoor laadpauzes tot een minimum worden beperkt. Ter vergelijking: tot nu toe had de eCanter alleen een accu-optie met een nominale capaciteit van 81 kWh en een actieradius tot 100 kilometer.

Wat het opladen van batterijen betreft, is de Next Generation eCanter compatibel met alle hoofdspanningen in de belangrijkste markten. De lader ondersteunt laden met zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). Het Combined Charging System CCS is de laadstandaard en laden is mogelijk tot 104 kW. DC-snelladen tot 90 procent van de capaciteit is mogelijk in ongeveer 36 (S), 44 (M) en 75 minuten (L), afhankelijk van het batterijpakket. Opladen op wisselstroom (11 en 22 kW) duurt tussen de vier en zes uur, afhankelijk van het batterijpakket.

Competent advies voor e-mobiliteit op maat

Omdat e-mobiliteit meer is dan alleen een nieuwe aandrijving, integreert FUSO de Next Generation eCanter in een zakelijk ecosysteem dat ook tools en adviesdiensten omvat voor een hoog voertuiggebruik en optimalisatie van de Total Cost of Ownership. Door een speciale analyse van de totale eigendomskosten kunnen FUSO-dealers elke klant een volledig individuele berekening bieden voor het gebruik van de eCanter. Met behulp van de Daimler Truck Incentive Tool is het ook mogelijk om een ​​overzicht te krijgen van prikkels en voordelen zoals specifieke overheidssubsidies voor voertuigen of laadinfrastructuur, evenals belastingverlagingen of tolvrijstellingen. Door een strategisch partnerschap met Siemens Smart Infrastructure en ENGIE kunnen klanten ook uitgebreid advies krijgen over het onderwerp DC-laadinfrastructuur en een compleet servicepakket ontvangen. Van laadtechniek en installatie tot afstemming met de netbeheerder.

Veelzijdig, comfortabel en veilig

De Next Generation eCanter, die verkrijgbaar is in twee cabinevarianten (Standaard = 1,7 meter breed en Comfort = 2 meter breed), wordt niet alleen gekenmerkt door zijn algehele ecologische en economische concept, maar ook door zijn veelzijdigheid. De elektrische vrachtwagen van FUSO is compatibel met vele carrosserietoepassingen, waardoor het de ideale metgezel is voor een breed scala aan toepassingen – of het nu gaat om de levering van stukgoed over korte afstanden en voor e-commerce-orders, voor drank- en industrieel gastransport, voor sleepdiensten, vuilnisophaaldienst, de bouw of de tuinbouw.

Talrijke functies en voorzieningen zorgen voor een hoog comfort voor de bestuurder en voor de verkeersveiligheid voor alle betrokkenen. Standaard highlights zijn het multifunctionele stuur met knoppen voor het bedienen van het volledig digitale LCD-instrumentenpaneel, LED-koplampen die 30 procent helderder zijn dan halogeenmodellen voor een betere zichtbaarheid, de Autolight-functie voor het regelen van de koplampen afhankelijk van de lichtomstandigheden en Intelligent Highbeam Assist.

Op het gebied van veiligheid zijn de accu’s onder het chassisframe van het voertuig gemonteerd met een zeer stijve stalen beugel die tevens dient als aanrijbeveiliging voor de accu bij een frontale of zijdelingse aanrijding. Bij een ongeval schakelt een crashsensor het hoogspanningssysteem automatisch uit. Voor een betere akoestische waarneming door bijvoorbeeld voetgangers of fietsers is de Next Generation eCanter standaard uitgerust met een extern Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS). Voor meer veiligheid bij het rechts afslaan is ook standaard de actieve zijbescherming aanwezig. Bovendien kan de standaard actieve remassistent van de vijfde generatie met voetgangersdetectie het risico op een aanrijding in verkleinen.

Bron: Daimler Truck Media

Meer informatie over Daimler Truck en FUSO is beschikbaar op: www.media.daimlertruck.com, www.daimlertruck.com, www.fuso-trucks.com

Back to top