E-Mobility rendeert: Mitsubishi i-MieV
- 01/12/2012
- E-Mobility, V.J.B. Motors Nieuws
- Posted by V.J.B. Motors
- Reacties uitgeschakeld voor E-Mobility rendeert: Mitsubishi i-MieV
Niet-rendabel. Te duur. Geen infrastructuur. Geen rijbereik. Het lijkt er soms wel op dat men bewust een doorbraak van elektrische wagens in de kiem wil smoren niettegenstaande of net omwile van de federale overheidspremie van 30% (tot 31/12/2012).
De eerste becijferde praktijk-studies omtrent de rentabiliteit van elektrisch rijden zijn alvast ronduit bemoedigend. Wij maakten een vergelijkbare becijfering rekening houdend met aankoopprijs, energiekost of brandstofkost, jaarlijkse taxen en onderhoud. We vergeleken de Mitsubishi i-MieV met de Mitsubishi Colt 5d 1.1 Pure O – twee perfect vergelijkbare wagens qua grootte en uitrusting. Wij vonden de resultaten alvast meer dan bemoedigend.
Mitsubishi is dé pionier in elektrische wagens. Anno 2012 zet Mitsubishi E-mobility in een groter perspectief en werkt het aan compleet geïntegreerde mobiliteitsoplossingen.
Eerst en vooral een woordje uitleg omtrent rijbereik en infrastructuur. Algemeen wordt aangenomen dat we gemiddeld 52 km woon-werkverkeer rijden per dag of pakweg 15.000 km/jaar. De Mitsubishi i-MieV is een volledig elektrische wagen met een rijbereik van 150 km. Een simpel rekensommetje toont dat we ongeveer 2 maal per week de wagen moeten herladen aan een kostprijs van ongeveer 3,70 € per laadbeurt (gemiddelde kostprijs elektriciteit Luminus Actief Cop 31/08/12, transport en taxen inbegrepen: 0,19 €/kWu) of 385 € op jaarbasis. De Colt met benzinemotor kost aan de pomp op jaarbasis 1329 € (max. benzineprijs van 1,808 €/L op 31/08). Of te wel: een jaarlijkse besparing van 944 € op de overgrote meerderheid van onze verplaatsingen. Heeft U zonnepanelen dan is de kostprijs van elektriciteit nihil en bespaart U nog meer.
Opladen kan trouwens zeer eenvoudig via een regulier stopcontact. De voedingskabel met CCID controle unit wordt standaard meegeleverd. U heeft dus echt geen ingewikkelde infrastructuur nodig en U hoeft ook niet om te rijden naar het tankstation. U bent wel beperkt in verre verplaatsingen (bijv. weekendje zee) maar als 2de wagen is de i-MieV zeker een aanrader. Bovendien voorziet Mitsubishi dat het batterij pack (88 Lithium-Ion cellen) na 10 jaar nog 80% van zijn capaciteit behoudt en via Mitsubishi’s Smart Grid toepassingen in een later stadium kan gebruikt worden om de opgewekte elektriciteit via zonnepanelen op te slaan en pas te gebruiken wanneer nodig.
Terugverdientijd van 4,5 jaar
Uiteraard is de initiële aankoopprijs van een elektrische wagen een stuk hoger. Nog tot 31/12/2012 geniet U echter van een federale overheidspremie van 30%. Een serieuze slok op de borrel die de rentabiliteit ten goede komt. Waar een Mitsubishi Colt 11865 € kost, komt de i-MieV, na aftrek van de overheidspremie via uw fiscale aangifte toch nog op 20132 € BTW incl.
De jaarlijks geschatte onderhoudskosten (Colt: 175€ vs. i-MieV: 75€) en taxen (Colt: 133,32€ vs. i-MieV: 73,79€) zijn voor de i-MieV dan wel weer beduidend lager.
In bovenstaande grafiek zie je de jaarlijkse totale kost (investering jaar 1 + bijkomende jaarlijkse kost o.a. onderhoud en brandstof) voor beide voertuigen. Hieruit blijkt duidelijk dat elektrisch rijden loont. De i-MieV heeft een terugverdientijd van 6,4 jaar t.o.v. de Colt. Na 10 jaar levert U dit een besparing op van 2827,57 € of een rendement op uw investering van 14,05%. Heeft U zonnepanelen, dan wordt het verhaal nog mooier want dan komt de terugverdientijd uit op 4,5 jaar en een besparing van 6675 € of een rendement op uw investering van 33,16%. Een spaarboekje brengt de dag van vandaag toch merkelijk minder op.
Naast het schone en groene karakter van de i-MieV (geen verontreiniging, geen uitstoot) zijn er ook de sublieme rij-eigenschappen. Stap in en U hoort enkel het geluid van … stilte … rust … vredigheid. De i-MieV heeft een stille elektromotor en veroorzaakt zeer weinig trillingen tijdens het rijden. Bovendien is de wagen zeer goed geïsoleerd zodat het interieur stil blijft tijdens acceleratie. Een klein formaat is bovendien niet noodzakelijk gelijk aan teleurstellende prestaties. De uiterst lichte, buitengewoon efficiënte synchrone motor met permanente magneet geeft krachtige en lineaire acceleraties en een verassend inhaalvermogen, met een maximum koppel van 180 Nm dat normaal zou zijn voor een 2.0L verbrandingsmotor. Dankzij het lage zwaartepunt biedt de i-MieV bovendien uitstekende wendbaarheidseigenschappen.
OPGELET: de berekeningen in dit artikel zijn niet meer geldig wegens het wegvallen van de federale overheidspremie sinds 31/12/2012. Omwille van didactische redenen blijft het artikel wel beschikbaar.