V.J.B. Motors biedt een oplossing voor het vraagstuk “last mile delivery” met de Piaggio Porter NP6
- 05/09/2022
- Piaggio Commercial, V.J.B. Motors Nieuws
- Posted by V.J.B. Motors
- Reacties uitgeschakeld voor V.J.B. Motors biedt een oplossing voor het vraagstuk “last mile delivery” met de Piaggio Porter NP6
V.J.B. Motors is voortaan officiële verdeler van Piaggio Commercial en biedt de nieuwe Piaggo Porter NP6 aan op de Limburgse markt. De Piaggio Porter NP6 is de nieuwste telg in het gamma bedrijfsvoertuigen van Piaggio. Het betreft een bijzonder compact en efficiënt voertuig, zowel wat betreft laadvermogen, rijeigenschappen en milieuvriendelijkheid.
In het licht van de steeds snellere evolutie van de mobiliteit, heeft V.J.B. Motors ervoor gekozen om een oplossing te bieden aan het vraagstuk van “last mile delivery”, één van de grootste uitdagingen van de stedelijke mobiliteit. De Piaggio Porter NP6 biedt ecologisch verantwoord commercieel vervoer om vlot, probleemloos en zo ecologisch mogelijk het centrum van de stad te bereiken.
PIAGGIO PORTER NP6: compacte, krachtige, comfortabele en milieuvriendelijke “CITY TRUCK”.
Met recordscore qua rij-en laadcapaciteit is de Piaggio Porter NP6 het perfecte lichte bedrijfsvoertuig voor gebruik in de stad en voor vrachtvervoer op korte en middellange afstand.
Nieuwe ecologische combi-aandrijflijnen op benzine/LPG of benzine/methaan.
Uitgebreid en flexibel gamma dat zich aanpast met een brede waaier aan uitrustingen om te voldoen aan elke professionele behoefte.
Met de Piaggio Porter NP6 is de eerste “City Truck” geboren: een compact, licht, performant, veelzijdig, comfortabel, handig en milieuvriendelijk bedrijfsvoertuig. De Porter NP6 is gebouwd om uit te blinken in vrachtvervoer op korte afstand en combineert compacte afmetingen met een buitengewone laadcapaciteit. Hij is de ideale metgezel voor de meest uiteenlopende professionele behoeften in stedelijke omgevingen, die altijd overbelast zijn en onderworpen aan strikte emissienormen.
De compacte afmetingen (de cabine is slechts 1,64 meter breed) en de nieuwe CombiFuel-motoren benzine/LPG en benzine/methaan 1.498 cc Euro 6D Final maken van de Piaggio Porter NP6 het ideale stadsvoertuig voor leveringen op korte en middellange afstand en goederentransport. De CombiFuel-motoren zijn verkrijgbaar in twee verschillende versies: Short Range, voornamelijk bedoeld voor gebruik in de stad, en Long Range, voor activiteiten die een grotere autonomie en laadcapaciteit vereisen.
Het Porter NP6-gamma is uiterst compleet, veelzijdig en aanpasbaar, met honderden varianten. Er zijn drie modellen, twee met een laadbak (vast of dumper), en één met een chassis voor een grote verscheidenheid aan configuraties.
Als bedrijfsvoertuig werd de wagen ontworpen om de laadcapaciteit te maximaliseren en tegelijkertijd compact en wendbaar te zijn en de veiligheid en het comfort aan boord te verhogen.
Wat betreft de draagcapaciteit van het frame, kunnen de versies met achteras en enkele wielen tot 1.275 kg dragen, terwijl de versies met dubbele wielen meer dan 1.600 kg kunnen vervoeren. Dit zorgt ervoor dat het gewicht van de lading ver boven het eigen gewicht ligt en het gewicht op de grond niet meer dan 2.800 kg bedraagt.
Nieuwe CombiFuel-aandrijflijnen
Geheel in lijn met de weg die de Piaggio Groep en Piaggio Commercial al jaren geleden zijn ingeslagen, gericht op vermindering van het verbruik van energiebronnen, aandacht voor het milieu en verbetering van de levenskwaliteit, stelt Piaggio twee volledig ecologische aandrijflijnen voor, CombiFuel genaamd: een viercilinder in lijn, 1,5 liter, Euro 6 met een gecombineerd brandstofsysteem, benzine+LPG of benzine+methaan.
De CombiFuel-motoren zijn – op basis van de actieradius die door het LPG- of methaansysteem wordt gegarandeerd – verkrijgbaar in twee verschillende versies. Short Range, vooral bestemd voor gebruik in de stad en Long Range, met een grotere actieradius en zelfs een groter laadvermogen.
De motor is een 1498 cc viercilinder, met carter en kop in aluminiumlegering en conform de Euro 6D Final-normen. Hij heeft een kettingtimingsysteem met 16 kleppen, dubbele bovenliggende nokkenas en dubbele fasering bij inlaat en uitlaat. Een motor met een kleine cilinderinhoud en lagere bedrijfskosten, maar met aanzienlijke prestaties: het maximumvermogen stijgt met 30%, wat overeenkomt met 78 kW bij 6.000 t/min, terwijl het maximumkoppel 136 Nm bedraagt bij 4.500 t/min (+27% in vergelijking met de vorige MultiTech-eenheid).
Afhankelijk van de versie, maakt het brandstofsysteem gebruik van één of meer hogedruktanks die onder de laadvloer zijn geplaatst, zodat ze geen invloed hebben op het laadvermogen van de Porter NP6. De tanks zijn stevig bevestigd aan het frame en gemaakt van zeer sterk, gehard staal. Het voertuig is ontworpen om standaard in de gasmodus te werken, behalve tijdens de motorstartfase, die in de benzinemodus werkt en dan automatisch overschakelt zodra de bedrijfstemperatuur is bereikt. In elk geval is er een schakelaar aan de rechterkant van het stuurwiel om handmatig van modus te veranderen. De knop heeft ook vier LED’s die het gasniveau in de tank aangeven en het controlelampje brandt wanneer het voertuig op gas rijdt.
Recordcijfers qua verhouding grootte/vrachtcapaciteit
De Piaggio Porter NP6 is ontworpen om de laadcapaciteit te maximaliseren zonder in te boeten aan compactheid en wendbaarheid. Dit zijn kenmerken die erg gegeerd zijn in stedelijke omgevingen met druk verkeer, en tegelijk de veiligheid en het comfort aan boord verhogen.
In vergelijking met de vorige generatie, neemt de lengte van de cabine met slechts 245 mm toe tot 1.640 mm. Deze cijfers liggen nog steeds 500 mm lager dan het gemiddelde bij lichte bedrijfsvoertuigen. Het gebruik van een compacte, half geavanceerde cabine, laat ook toe om de ruimte te optimaliseren ten voordele van een maximale laadcapaciteit. Dit alles vertaalt zich in recordcijfers qua verhouding afmetingen/laadcapaciteit. In zijn meest compacte versie heeft de Piaggio Porter NP6 een grondafmeting van slechts 6,9 m², voor een verbazingwekkende laadcapaciteit van 200 kg per bezette m².
In vergelijking met de vorige Porter neemt de effectieve capaciteit met bijna 30% toe met het chassisvermogen dat 1.275 kg kan bereiken in de versie met enkele achteras en 1.610 kg in de versie met dubbele achteras, met een bruto voertuiggewicht dat niet meer dan 2.800 kg bedraagt. De Porter NP6 is dus in staat ladingen te vervoeren die zwaarder zijn dan zijn eigen gewicht.
Grote prestaties in een toch wel kleine truck
Dergelijke hoge prestaties in termen van effectief laadvermogen – behorend tot de top in zijn klasse – zijn mogelijk dankzij een authentieke vrachtwagenconfiguratie. Het frame, gemaakt van stalen liggers met hoge weerstand, gelast en geïntegreerd met de cabinestructuur, garandeert stevigheid en een laag gewicht. De MacPherson voorwielophanging en de starre achteras met paraboolveren met dubbele vleugels, zorgen voor een laadvermogen van 1.000 kg op de vooras en tot 2.020 kg op de achteras.
Dankzij de achterwielaandrijving zorgt het gewicht van de lading voor grip op de aangedreven wielen, wat zorgt voor een uitstekende wegligging op elk wegdek. Hiertoe wordt ook bijgedragen door de moderne rijassistentiefuncties zoals ESC, ASR, ABS en EBD. Deze helpen de bestuurder bij manoeuvres en optimaliseren de prestaties van het voertuig, waardoor de actieve veiligheid toeneemt.
Meer veiligheid en comfort aan boord
De optimalisering van volume en ruimtes zorgt voor verhoging van veiligheid en comfort aan boord. De cabine van de Porter NP6 is een veilige en comfortabele omgeving, met een ergonomische rijpositie die ontworpen is om een breed en onmiddellijk zicht te hebben. Dit maakt rijden en parkeren makkelijker ook dankzij de stoelen die op de juiste hoogte staan en het kleine stuurwiel.
De Porter NP6 is verkrijgbaar in vier verschillende uitrustingsniveaus: Pro, Top, HD Pro en HD Top, die naast de standaard moderne uitrusting, een brede waaier van voorzieningen omvatten om de levenskwaliteit aan boord en de bediening van het voertuig te verbeteren.
Zodra u plaatsneemt achter het stuur, hebt u meteen het gevoel dat u alles onder controle hebt, en dat dankzij een intuïtief instrumentenpaneel dat snel en gemakkelijk af te lezen is, en de bedieningselementen binnen handbereik links van het stuur, inclusief de schakelaar voor de versie met kipper. Er is een nieuwe middenconsole waarin zich de DAB+Bluetooth radio (standaard op Pro en Top) en de bedieningselementen voor de klimaatregeling (standaard op Top) bevinden. In het bovenste gedeelte bevindt zich een praktische rubberen antislip houder voor een smartphone, compleet met een USB-oplaadpoort. Aan de passagierszijde bevindt zich een ruim handschoenkastje naast een praktische brillenhouder op de binnenverlichting.
De standaarduitrusting omvat ook de zij-airbag aan de bestuurderszijde, de zij-airbag aan passagierszijde en het automatische eCall-noodsysteem. De extra standaarduitrusting voor de TOP-versie omvat airco, elektrisch verstelbare zijspiegels die kunnen ingeklapt worden, compleet met ontwasemingsfunctie, mistlampen en geschilderde voorbumper.
Flexibel gamma en maximaal potentieel qua uitrusting: een Porter NP6 voor elke behoefte
De mogelijkheid om versies met korte (L1) of lange (L2) wielbasis te combineren, met enkele (SW) of dubbele wielen (TW) op de achteras, en de beschikbaarheid van twee kant-en-klare versies met open laadbak of kipper, maken het Porter NP6 gamma uiterst compleet.
Bovendien optimaliseren de twee verschillende as-ratio’s – standaard en gereduceerd – het verbruik bij de verschillende gebruikstypes en vergemakkelijken ze het werken met zware ladingen op steile hellingen, waardoor het vermogen om vanuit stilstand bergopwaarts op te trekken wordt vergroot.
Door combinatie van de verschillende beschikbare versies, biedt de Porter NP6 tot 1.400 variaties om uit te kiezen, omdat hij op maat kan worden geconfigureerd voor elk type professionele behoefte of voorkeur van de eindgebruiker.
Versie met open laadbak
De Porter NP6 met open laadbak is de ideale versie voor wie op zoek is naar een vlakke en regelmatige laadvloer die volledig bruikbaar en gemakkelijk toegankelijk is. De laadvloer bevindt zich op 800 mm van de grond en de laadkleppen en achterklep van aluminiumlegering kunnen aan drie zijden open. De laadvloer is verkrijgbaar in twee verschillende lengtes – standaard of extra – en creëert in elk geval voldoende ruimte om 4 europallets op te nemen.
Versie met kipper
De versie met kipper van de Porter NP6 combineert de voordelen van de laadvloerstructuur met het praktische nut van het elektro-hydraulische kipper-systeem met een maximale hoek van 45°. Dit voertuig, dat ideaal is voor het vervoer en het lossen van losse vracht en zwaar materiaal, beantwoordt het best aan de behoeften van kleine en middelgrote ondernemingen, bijvoorbeeld in de bouwsector. De laadbak is standaard voorzien van een cabinebescherming en aluminium laadkleppen en achterklep die aan drie zijden open kunnen.
Chassis-versie
De hoge prestaties, de technische kenmerken, de stevigheid en de veelzijdigheid van het chassis garanderen een buitengewone veelzijdigheid van deze versie. De Porter NP6 is ontworpen om zich gemakkelijk aan te passen aan een brede waaier van opbouwmogelijkheden voor specifieke missies, waaronder stadslogistiek, voedselbezorging, landschapsverzorging, onderhoud, mobiele werkplaatsen, bouw, mobiele billboards en openbare werken.
Ook met het oog op het vereenvoudigen van opbouwen bestemd voor de meest extreme taken, is de Porter NP6 installatieklaar voor PTO die tot 16 kW vermogen leveren. De PTO kan niet alleen op de motor, maar ook op de transmissie worden geïnstalleerd. De PTO bevindt zich op een gemakkelijk toegankelijke positie voor apparatuur die achter de cabine is geplaatst.
De Porter NP6 is verkrijgbaar in vijf kleuren: Plaster White, Sapphire Blue, Amber Orange, Garnet Red, Basalt Grey.
OVER PIAGGIO
De Piaggio Groep werd opgericht in 1884 en was toen al gespecialiseerd in de bouw van bestelwagens, pick-up trucks en zelfs spoorweg- en maritieme uitrusting.
In 1946 lanceerde Piaggio de mythische Vespa (wesp in het Italiaans), met het succes dat we allemaal kennen, en twee jaar later zijn bedrijfsversie, de Ape (bij in het Italiaans), om zich hiermee te richten op de markt van de vierwielers in 1992.
Vandaag is de Piaggio Groep, gevestigd in Pontedera in Toscane (Italië), actief in robotica, scooters en motorfietsen (Vespa, Aprilia, Moto Guzzi en andere) en compacte, ecologisch verantwoorde bedrijfsvoertuigen, die voortaan door de Beherman Groep zullen ingevoerd worden in België en het Groothertogdom Luxemburg via haar bedrijf Beherman Motors.
Piaggio is de grootste producent van tweewielers in Europa. Met het hoofdkantoor in Pontedera, Toscane (Italië), bezit de Groep 7 fabrieken en 7 onderzoekscentra in Italië, India, Vietnam, de VS en China en is ze aanwezig in meer dan 100 landen via meer dan 4.000 dealers (tweewielers, bedrijfsvoertuigen) en meer dan 800 Motoplex multi-brand stores.
Voor bijkomende informatie en voor de gedetailleerde technische specificaties van het volledige gamma Piaggio Porter NP6, ga naar commercial.piaggio.com.