Test Subaru XV en Subaru Impreza 2018
Subaru verruimt zijn gamma met de herintroductie van de Subaru Impreza. Gelijktijdig wordt ook de Subaru XV totaal vernieuwd. De Subaru Impreza en Subaru XV zijn nagenoeg identieke wagens. Ze zijn gebouwd op het nieuwe Subaru Global Platform en onderscheiden zich enkel in bodemvrijheid en exterieurwijzigingen op voor-en achterbumper. De Subaru XV krijgt bovendien zwarte wielkastomlijstingen en dakrails om het “FUN” gehalte nog meer in de verf te zetten. Uw keuze voor de Subaru Impreza of Subaru XV zal louter op basis van persoonlijke smaak geïnspireerd worden.
Wij kregen de gelegenheid om op het Aldenhoven Testing Center in Duitsland de Subaru Impreza en Subaru XV uitgebreid te testen. De vooruitgang ten opzichte van voorgaande modellen is dankzij het nieuwe Subaru Global Platform op zijn minst verbluffend te noemen. De uitgebreide standaard veiligheidssytemen en Subaru’s driver assist technologie blijken uitermate efficiënt en bieden een ongeziene All-Around veiligheid.
Motorisatie
De Subaru XV en Subaru Impreza zijn verkrijgbaar met een 1.6 atmosferische benzine boxermotor met variabele kleppenregeling. Deze motor is een doorontwikkeling van de bestaande 1.6 benzine motor die we al in de voorgaande Subaru XV terugvonden. Met zijn 114 pk en 150 Nm koppel is deze motor niet de meest sportieve van het pak. Maar dankzij de verhoging van de compressieratio (11:1 ten opzichte van 10,1:1) wordt het koppel sneller geleverd. Gecombineerd met de lineartronic CVT versnellingsbak met stepcontrol wordt het koppel bovendien op het ideale moment overgebracht naar de wielen. Dit resulteert in een aangename rijervaring die in de meeste omstandigheden ruimschoots voldoet. Enkel bij een extreem sportief rijgedrag blijf je op je honger zitten. Voor deze klanten biedt Subaru in de Subaru XV een 2.0 liter direct-ingespoten benzine boxermotor met 156 pk en 196Nm koppel die ruimschoots voldoet aan de vraag van de sportievere chauffeurs.
Wegligging / Ophanging
Het Subaru Global Platform levert fenomenale theoretische waarden op met een stijging van 70-100% in de torsiestijfheid, 50% verminderde rolbeweging, verbeterde wegligging en stuurrespons. Maar uiten deze waarden zich ook in een merkbaar verbeterd weggedrag op de openbare weg? Wij deden de test en vergeleken de nieuwe Subaru Impreza en Subaru XV met het voorgaande modeljaar en enkele concurrenten. De resultaten zijn op zijn minst verbluffend te noemen.
Op de testdag was het bijzonder onstuimig weer, met harde windstoten en pittige buien. Het ideale weer om de werkelijke capaciteit van Subaru aan de tand te voelen. De nieuwe Subaru Impreza en Subaru XV kweten zich perfect van hun job. Tijdens het bochtenwerk viel meteen de verbetering in de wegstabiliteit op. Op geen enkel moment hadden de Subaru’s last van over- of onderstuur. Het nieuwe platform bijt zich werkelijk vast in het wegdek en zorgt voor een ongeziene stabiliteit. Zelfs tijdens de hevige regenvlaggen blijven de Subaru Impreza en Subaru XV vertrouwen inboezemen en blijft de bestuurder altijd in controle van de situatie, zelfs in de meest scherpe bochten. Ook de schokdemping, koetswerkstijfheid en geluidsdemping zijn duidelijk verbeterd. Op ongelijk wegdek (kasseien, ribbels) gaan de Subaru Impreza en Subaru XV niet springen. De schokdempers absorberen perfect en komen nooit buiten hun bereik. Ook de trillingen worden efficiënt overgebracht naar het hele koetswerk waardoor ongewenste geluiden tot een minimum worden herleid. De roleigenschappen zijn ook tot een minimum herleid al moet gezegd dat de Subaru XV nog net iets meer rolneiging heeft dan de Subaru Impreza. Maar dit is uiteraard te wijten aan de hogere bodemvrijheid (22cm voor de Subaru XV ten opzichte van 13cm voor de Subaru Impreza)
Veiligheid
Tal van onafhankelijke studies tonen aan dat het Subaru Eyesight autonoom remsysteem bij de besten op de markt behoort. De nieuwe Subaru Impreza en Subaru XV zijn standaard hiermee uitgerust. Daarnaast krijgen de Subaru Impreza en Subaru XV ook standaard rijbaanassistent. Niet alleen verwittigt dit systeem U wanneer U de rijstrook dreigt te verlaten, het stuurwiel voert ook zelf correcties uit om te voorkomen dat U ongewenst de rijbaan zou verlaten. Het Subaru Eyesight systeem maakt gebruik van twee stereocamera’s en heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van de radarsystemen die bij de meeste merken worden gehanteerd. Het diepte- en breedtebereik en de snelheid van detectie is beter. Ook de maximale snelheid waarbij het voertuig tot stilstand komt zonder schade ligt een stuk hoger. Daarnaast onderscheiden de veiligheidssystemen van Subaru zich in volgende punten. Na activatie van de adaptieve cruise control volstaat het om uw richtingaanwijzer te gebruiken om van rijstrook te veranderen. Het voertuig start al met de acceleratie nog voor U de wijziging heeft uitgevoerd en kijkt proactief mee naar het linker rijvak. Radarsystemen zijn hierin veel trager. U moet eerst van rijstrook wijzigen en nadien duurt het ettelijke seconden vooraleer de acceleratie geactiveerd wordt. Anderzijds, bij het nemen van een afrit op adaptieve cruise control, zorgt de rijbaanassistent voor de monitoring van de witte lijnen. Gelijktijdig houdt het voertuig rekening met de stuurhoek, grip en gierhoeksensoren om de snelheid te corrigeren naar een aannemelijke, veilige snelheid. Vooral bij onoplettendheid is dit een enorm pluspunt. Met andere woorden, Subaru biedt in de Subaru Impreza en Subaru XV top of the bill veiligheidssytemen, uniek in zijn segment. Niet verwonderlijk dat beide wagens wereldwijd top scores ontvangen inzake veiligheid.
Samengevat
Kortom, het Subaru Global Platform komt zijn beloften ruimschoots na. De verbeteringen in koetswerkstijfheid en rolbewegingen resulteren in een fenomenale verbetering van de wegligging, stabiliteit en handelbaarheid van de wagens. In alle omstandigheden behoudt je als bestuurder het vertrouwen in de wagen. Op geen enkel moment krijg je het gevoel de situatie niet meer onder controle te hebben. Confidence in motion, is niet zomaar een holle slogan bij Subaru. Het is een filosofie die je als bestuurder van een Subaru dagdagelijks ervaart.