Site pictogram V.J.B. Motors | Subaru – XEV – FUSO Canter – Piaggio Commercial – Mitsubishi Service

Het FUSO-merk van Daimler Truck viert 90e verjaardag

• Eerste FUSO-bus geïntroduceerd in 1932
• Iconisch merk hoeksteen in Aziatische portfolio van Daimler Truck
• FUSO levert vrachtwagens en bussen aan meer dan 170 landen, goed voor een kwart van de verkoop van Daimler Trucks
• Aanstaande lancering van Next Generation eCanter

Leinfelden-Echterdingen – Daimler Trucks Aziatische dochteronderneming Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC; “FUSO”) viert de 90e verjaardag van het merk FUSO. De oorsprong van de iconische FUSO-naam gaat terug tot mei 1932, toen Mitsubishi’s eerste bus, de “B46 type deelauto”, vervaardigd op de Kobe Shipyard van de voormalige Mitsubishi Shipbuilding, werd FUSO genoemd. Deze naam werd gesuggereerd door een ingenieur op de scheepswerf. Het verwijst oorspronkelijk naar een grote heilige boom en wordt nu gebruikt als naam voor de hibiscusbloem. De 7 meter lange bus met 38 zitplaatsen was uitgerust met een 7 liter, 6 cilinder en 100 pk sterke benzinemotor. Ter herdenking van de eerste levering van de bus van het type B46 aan het Ministerie van Spoorwegen, werd FUSO gekozen uit de interne voorstellen voor zijn bijnaam.

Daimler Truck’s FUSO brand celebrates 90th anniversary

Karl Deppen, President & CEO van Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation en hoofd van Daimler Truck Asia: “Terwijl we 90 jaar FUSO vieren, willen we onze klanten, medewerkers en partners bedanken voor hun loyaliteit en steun. Dit jubileum staat voor het voortdurende vertrouwen van onze belanghebbenden in onze producten, technologieën en diensten. Aangezien de autosector streeft naar decarbonisatie, zijn wij bij MFTBC een deel van de oplossing. We hebben deze toewijding getoond met onze originele volledig elektrische eCanter in 2017 en ons volgende generatiemodel zal e-mobiliteitsoplossingen bieden aan een nog breder scala aan klanten.”

Korte geschiedenis van het merk FUSO

Na het eerste voertuig werd de bijnaam FUSO daarna nog steeds gebruikt voor belangrijke producten zoals de 4-tons vrachtwagen met benzinemotor KT1 (1946), de eerste grote T380-vrachtwagen met cabine van Japan en de eerste minibus van Japan, de Rosa (1960). In lijn met de hoge economische groei van Japan in de jaren 1950 – ’70, omvatte het productassortiment al snel een volledig assortiment van kleine tot grote vrachtwagens en bussen, die een belangrijke rol speelden in de economische ontwikkeling. MFTBC, de fabrikant van de bedrijfsvoertuigen van het merk FUSO, werd geboren toen Mitsubishi Motors Corporation in 2003 zijn bedrijfsvoertuigendivisie van de personenauto’s scheidde en onderdeel werd van het voormalige bedrijf Daimler Chrysler. In 2004 trad MFTBC toe tot het bedrijfsvoertuigensegment van Daimler Chrysler.

FUSO vandaag

Tegenwoordig produceert FUSO een volledig assortiment bedrijfsvoertuigen, waaronder lichte, middelzware en zware vrachtwagens en bussen en industriële motoren voor meer dan 170 markten over de hele wereld. Met een personeelsbestand van meer dan 11.000 medewerkers is FUSO een integraal onderdeel van het wereldwijde truck- en busportfolio van Daimler Truck AG (“Daimler Truck”) en een belangrijke pijler van de bedrijfsvoering van het bedrijf op het Aziatisch halfrond. In 2021 droeg FUSO sterk bij aan de aanzienlijke omzetstijging van Daimler Truck met een totale verkoop van meer dan 125.000 eenheden, wat neerkomt op meer dan een kwart van de wereldwijde verkoop van eenheden van de groep.

Daimler Truck’s FUSO brand celebrates 90th anniversary

De legendarische lichte vrachtwagen FUSO Canter staat over de hele wereld hoog aangeschreven en heeft in veel landen topmarktaandelen. Sinds de marktintroductie in 1963 zijn er wereldwijd meer dan 4,5 miljoen FUSO Canter geproduceerd. In 2021 lanceerde FUSO de nieuwe generatie van de Canter met geavanceerde veiligheids-, comfort- en designkenmerken.

FUSO eCanter – pionier in emissievrij transport

Het Aziatische filiaal van Daimler Truck wordt ook beschouwd als een voorloper op het gebied van emissievrij transport. In 2017 introduceerde FUSO de eerste generatie eCanter, een baanbrekende volledig elektrische lichte vrachtwagen waarvan meer dan 350 eenheden in handen zijn van klanten in Japan, Europa en Noord-Amerika. Deze voertuigen hebben in het dagelijkse vervoer al meer dan 4,5 miljoen kilometer lokaal emissievrij afgelegd. Als resultaat van vijf jaar continue samenwerking met de eerste eCanter-klanten op het gebied van luisteren en leren, zal FUSO binnenkort de volledig nieuwe Next Generation eCanter presenteren, zowel in Azië als in Europa. Dit massaproductiemodel zal worden geleverd met verdere upgrades op het gebied van bereik en veiligheidsvoorzieningen, en zal worden aangeboden met een uitgebreide reeks varianten. Meer details over de Next Generation eCanter zullen worden gepresenteerd tijdens de komende IAA Transportation 2022 in Hannover (20 – 25.09.).

Marktleiderschap in belangrijke markten

FUSO speelt een cruciale rol voor Daimler Truck in enkele van de belangrijkste markten voor bedrijfsvoertuigen in Azië. Zo heeft FUSO in Indonesië al meer dan vijf decennia een leidende positie met een marktaandeel van 46,7% in 2021. In Taiwan heeft FUSO een marktaandeel van ca. 33,6% – al meer dan 30 jaar marktleider. FUSO nam ook de nummer één plek in Nieuw-Zeeland in, waar een herstellende vraag, een groeiend dealernetwerk en een infusie van nieuwe modellen hebben bijgedragen aan een marktaandeel van 19,7% in het afgelopen jaar. Maar FUSO is ook een succesverhaal op de Europese wegen. In het marktgebied van de EU30 noteerde FUSO een verkoopvolume in tien jaar dat het hoogste was en claimde het het grootste marktaandeel in het segment van lichte vrachtwagens tot 10 ton, namelijk 37,1%.

Bron: © 2022 Daimler Truck AG | www.daimlertruck.com

Contact: Maximilian Splittgerber, +49 160 860 71 24, maximilian.splittgerber@daimlertruck.com

Verdere informatie over FUSO is beschikbaar op media.daimlertruck.com


Mobiele versie afsluiten