- Acht Fuso Canter E-Cells worden een jaar lang aan een praktijktest door klanten onderworpen
- Emissievrij en nagenoeg geruisloos
- Krachtige elektromotor met hoge koppel
- De batterijcapaciteit garandeert een actieradius van meer dan 100 km
- Hoogtepunt in het jubileumjaar van de Canter assemblagefabriek in Tramagal, Portugal
- Aandrijving op maat: Canter Euro VI, Canter Eco Hybrid en Canter E-Cell
Wat de toepassing ook is, steeds staat Fuso voor de schoonste technologie. Fuso is een pionier in “groene” aandrijving in de commerciële automobielsector. Het Daimler-filiaal in Japan is het kenniscentrum van Daimler Trucks voor hybride technologie. Met behulp van deze schat aan ervaring slaagde Fuso erin om de nieuwe elektrisch aangedreven “Zero Emission” Canter E-Cell te ontwikkelen. De eerste volledig elektrisch aangedreven lichte vrachtwagen, die wordt geproduceerd in kleine oplages, rijdt emissievrij en bijna geruisloos. De Canter E-Cell voor Europa wordt gebouwd in de fabriek in Tramagal, Portugal. Acht voertuigen werden nu opgeleverd voor een praktijktest door klanten.
Emissievrij en bijna geruisloos
De “Zero Emission” Canter E-Cell betekent het antwoord op de steeds toenemende verkeersbeperkende maatregelen in randstedelijke gebieden zoals wegenbelasting op basis van CO2-uitstoot en een tijdelijk toegangsverbod. Hij is met name geschikt voor kortere afstanden in emissiegevoelige gebieden zoals binnensteden, eco-zones en voetgangersgebieden. De bijzonder duurzame transportmogelijkheden bieden bedrijven ook de kans om hun imago bij klanten en bij de publieke opinie te versterken.
“De Fuso Canter E-Cell stelt ons eens te meer in staat om onze leidersrol op het vlak van alternatieve aandrijving te benadrukken,” stelt Dr. Albert Kirchmann, President & CEO van Mitsubishi Fuso Truck en Bus Corporation. “Onder leiding van het vooruitstrevende ingenieursteam van Daimler Trucks in Japan bereikten onze collega’s in Portugal een nieuwe mijlpaal die de nieuwste ontwikkelingen van Daimler Trucks de wereld instuurt.”
Acht Fuso Canter E-Cells een jaar lang getest door klanten in de praktijk
Eén jaar lang wordt de Canter E-Cell door klanten getest onder reële omstandigheden. De acht Canter E-Cells zijn gebaseerd op de Canter met een wielbasis van 3.400 mm en een enkele cabine in brede comfortuitvoering. Ze zijn uitgerust met een 4,3 meter lange open laadbak of een 4,4 meter gesloten laadbak. Deze elektrisch aangedreven lichte vrachtwagens worden onderworpen aan tests onder erg uiteenlopende omstandigheden. De stad Lissabon zal de Canter E-Cell inzetten bij de groendienst en de afvalophaling, de stad Porto voor transport tussen verschillende stadsdiensten en ook de stad Abrantes doet een beroep op de Canter E-Cell bij de groendienst. De firma Transporta gaat de Canter E-Cell inzetten in het huis-aan-huis distributieverkeer op korte afstand, het elektriciteitsbedrijf REN voor transporten in het havengebied van het stadje Sines ten zuiden van Lissabon. Tot slot wordt de Canter E-Cell door het Portugese nationale postbedrijf CTT ingezet voor het transport tussen de verschillende distributiecentra in Lissabon.
Krachtige elektromotor met hoge koppel.
De Fuso Canter E-Cell heeft sinds het eerste prototype – dat op de IAA 2010 zijn wereldpremière vierde – een indrukwekkende vooruitgang doorgemaakt. De elektrisch aangedreven lichte vrachtwagen is gebaseerd op het chassis van de conventionele Canter en beschikt over een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 6,0 ton. Daaruit resulteert een aanzienlijk hoog nuttig laadvermogen van het chassis van ongeveer 3,0 ton.
De elektromotor haalt in de nieuwe Canter E-Cell een vermogen van 110 kW (150 pk) en een maximumkoppel van maar liefst 650 Nm. De krachtoverbrenging naar de achteras gebeurt met een transmissie met één versnelling. Zowel de aandrijfas als de achteras werden overgenomen van de Canter met verbrandingsmotor. Het feit dat het maximale koppel van een elektromotor meteen bij het opstarten al beschikbaar is, garandeert goede prestaties. De topsnelheid van de Canter E-Cell is net als bij alle andere voertuigen in deze gewichtsklasse begrensd op 90 km/u.
De baterijcapaciteit garandeert een actieradius van meer dan 100 km.
Links en rechts van het chassis zijn in totaal vier batterijpakketten in twee volledig ingekapselde behuizingen ondergebracht. Het zijn lithium-ion batterijen met een indrukwekkend nominaal vermogen van 48,4 kWh. Zo heeft de Fuso Canter E-Cell een actieradius van meer dan 100 km, wat meer is dan veel distributietrucks voor korte verplaatsingen per dag afleggen. Het opladen van de batterijen duurt ongeveer zeven uur bij 230 volt. Met een snellaadsysteem bedraagt de oplaadtermijn slechts één uur. Rijden met de Canter E-Cell is eenvoudig: de lichte truck wordt gestart door de contactsleutel om te draaien. Net als bij een automatische transmissie met koppelomvormer kan de bestuurder kiezen uit de rijmodi D – N – R en P. Ook de praktische kruipfunctie in de rijmodi D en R is dezelfde als bij de automatische transmissie. Hierdoor kunnen manoeuvres eenvoudig uitgevoerd worden door enkel het rempedaal te gebruiken.
Een hoogtepunt in het jubileumjaar van de Canterfabriek in Tramagal
De overdracht van de acht Fuso Canter E-Cells aan de Portugese klanten is een van de hoogtepunten in het jubileumjaar van de fabriek in Tramagal, waar 50 jaar geleden de eerste truck gebouwd werd. De fabriek, ongeveer 150 km ten noordoosten van de Portugese hoofdstad Lissabon, is de centrale productielocatie van de Fuso Canter in Europa. Afgelopen jaar liepen er ongeveer 4.000 Canters van de band. De vestiging maakt integraal deel uit van het wereldwijde productienetwerk van Daimler Trucks.
Daimler Trucks heeft sinds 2011 ongeveer 27 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek in Tramagal. Ook de Portugese overheid ondersteunde het Canter E-Cell-project. De Canter E-Cell wordt in Tramagal gebouwd op een eigen productielijn voor prototypes. Sinds 2012 wordt in Portugal ook de Fuso Canter Eco Hybrid in serieproductie gebouwd. De Fuso Canter Eco Hybrid maakt de cirkel rond: hightech kan milieubewust en tegelijk winstgevend zijn. De Canter Eco Hybrid bespaart tot 23 procent brandstof, waardoor de iets hogere aankoopprijs zich binnen enkele jaren terugbetaalt. De eerste in serie geproduceerde truck in zijn klasse die over hybride-aandrijving beschikt, is geen experimenteel voertuig, maar een betrouwbaar seriemodel voor gebruik in de dagelijkse praktijk. Met de stap naar de nieuwe uitlaatgasnorm Euro VI kon het toch al lage brandstofverbruik nog verder verlaagd worden, wat ook een daling van de CO2-emissie betekende. Dat is te danken aan de langere asoverbrenging en een verbeterde schakelstrategie. De start-stop functie, het puur elektrisch wegrijden en de in deze klasse unieke dubbelkoppelingstransmissie Duonic maken de Canter Eco Hybrid tot een staaltje van verfijnde en tegelijkertijd robuuste techniek.
Aandrijving op maat: Canter Euro VI, Canter Eco Hybrid en Canter E-Cell
Het logische gevolg is nu de Canter E-Cell. Hiermee biedt Fuso de Canter als enige lichte truck met drie verschillende ultramoderne aandrijflijnsystemen aan: de recht-door-zee Canter met zuinige dieselaandrijving conform de huidige Euro VI- en Euro 5b+-emissienormen, de Canter Eco Hybrid met hybride aandrijving en nu, voor de praktijktest door klanten, de Canter E-Cell met elektrische aandrijving op batterijtechnologie.
BRON: Beherman Motors, Sofie van Damme