• Nieuw ontwikkelde opvolger van FUSO eCanter viert Europese première op IAA Transportation 2022 in Hannover van 20-25 september
• Aanzienlijk verbeterde veelzijdigheid voor een breed scala aan klantbehoeften
• Feedback van klanten en gebruiksgegevens van transportactiviteiten die in ontwikkeling worden gebruikt
• Nieuw voertuig is belangrijke mijlpaal op weg naar een volledig CO2-neutraal voertuigportfolio van Daimler Truck tegen 2039
Stuttgart / Kawasaki – Daimler Truck AG-dochter Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC, “FUSO”) zal de volgende generatie van zijn FUSO eCanter presenteren op de IAA Transportation 2022 in Hannover van 20-25 september. Net als zijn in kleine series geproduceerde voorganger, is de geheel nieuwe batterij-elektrische lichte vrachtwagen de ideale metgezel voor een breed scala aan toepassingen – van stadsdistributie tot landschapsarchitectuur, gemeentelijke toepassingen, sleepdiensten en zelfs sommige bouwtaken. De presentatie van de Next Generation eCanter in Hannover valt samen met de Europese première.
Naast het brede scala aan toepassingen, wordt de Next Generation eCanter gekenmerkt door zijn algehele ecologische en economische concept. De introductie van de Next Generation eCanter is een belangrijke mijlpaal op weg naar het CO2-neutrale wagenpark van Daimler Truck. Het bedrijf streeft ernaar om vanaf 2039 alleen voertuigen te verkopen die CO2-neutraal zijn in gebruik in de triademarkten van Europa, Noord-Amerika en Japan.
Nieuwe varianten voor verschillende klantbehoeften
De Next Generation eCanter is het ontwikkelingsresultaat van ongeveer vijf jaar succesvolle wereldwijde klantoperaties als onderdeel van een kleine serieproductie.
Het voertuig biedt klanten een brede selectie van verschillende varianten, waardoor nog meer variabiliteit voor verschillende toepassingen mogelijk is dan voorheen. Het voertuig is compatibel met verschillende carrosserieën, dekt bijna alle brancherelevante eisen van klanten in het lichte vrachtwagensegment tussen 4,25 en 8,55 ton en zal zo in de toekomst een nog grotere bijdrage leveren aan lokaal emissievrij binnenstedelijk vervoer.
Jarenlange ervaring in wereldwijde operaties
Sinds de lancering van de eCanter in 2017 wordt Daimler Truck-dochter FUSO beschouwd als een pionier in de elektrificatie van vrachtwagens en werkt ze consequent aan de implementatie van duurzame, CO2-neutrale transportoplossingen. De eCanter is de eerste volledig elektrische lichte vrachtwagen van Daimler Truck die in kleine series wordt geproduceerd. Vooral in de stad toont het lokaal emissievrije voertuig zijn sterke punten in het verminderen van geluid en trillingen in vergelijking met conventioneel aangedreven vrachtwagens. Klanten waarderen dit op binnenstedelijke routes, vooral wanneer de vrachtwagen ‘s nachts en in de vroege ochtenduren wordt gebruikt.
Over de hele wereld zijn nu enkele honderden eCanter actief in klantactiviteiten, waaronder enkele van Europa’s grootste logistieke bedrijven. Alleen al in Europa wordt de eCanter nu op 13 markten verkocht. In Europa, Japan, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland hebben de trucks in totaal zo’n 5 miljoen kilometer afgelegd – volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij.
De Next Generation eCanter wacht in de coulissen om voort te bouwen op dit succesverhaal. De opvolger profiteert van de voortdurende samenwerking met eCanter-klanten uit een breed scala aan markten in de afgelopen jaren. Feedback van klanten, evenals een continue evaluatie van gegevens zoals rij- en laadtijden, vracht, topografie en temperatuur, hielpen de Next Generation eCanter nog beter af te stemmen op de vereisten van het dagelijkse transport. Het voertuig zal worden geproduceerd in de FUSO-fabrieken in Tramagal (Portugal) en Kawasaki (Japan).
Het succesverhaal van FUSO Canter
Naast de eCanter en de aankomende Next Generation eCanter, staat de FUSO Canter met conventionele aandrijving al meer dan een halve eeuw bekend om zijn variabiliteit, robuustheid en betrouwbaarheid. Het voertuig is wereldwijd populair en heeft in veel markten de hoogste marktaandelen. De eerste Canter werd tot nu toe gevolgd door meer dan 4,5 miljoen voertuigen, elk met als enig doel het transport op de wereldcontinenten efficiënter en zuiniger te maken voor de klant. Jaarlijks worden er ongeveer 100.000 exemplaren van de Canter gebouwd en wereldwijd verkocht. In 2021 lanceerde FUSO de nieuwe generatie Canter met geavanceerde veiligheids-, comfort- en designkenmerken.
In Europa is FUSO aanwezig in meer dan 30 landen met de Canter in het segment van 3,5 tot 8,55 ton. Het verkoop- en aftersales-hoofdkantoor is gevestigd in Stuttgart. De Canter wordt geproduceerd voor de Europese markten in Tramagal (Portugal). Meer dan de helft van de componenten en onderdelen die in een Canter worden gebruikt, zijn afkomstig uit Europese productie. In heel Europa zorgen meer dan 800 servicepunten voor mobiliteit van klanten op elk moment.
FUSO als het meest internationale merk van Daimler Truck Group
Mitsubishi Fuso Bus and Truck Cooperation (MFTBC) is een dochteronderneming van Daimler Truck en een van de toonaangevende fabrikanten van bedrijfsvoertuigen in Japan. Het iconische merk FUSO is een hoeksteen van Daimler Trucks Azië-portfolio, met een compleet assortiment producten voor een breed scala aan bedrijfsomstandigheden. Met een geweldig rijcomfort en flexibel laadvermogen zijn FUSO vrachtwagens en bussen echte professionals als het gaat om zuinigheid, comfort en veiligheid. Het merk FUSO kan bogen op een uitgebreid netwerk voor reserveonderdelen en aftersalesservice in meer dan 170 markten wereldwijd. Dit maakt FUSO tot het meest internationale Daimler Truck-merk. Bovendien speelt MFTBC een sleutelrol in de Groep als competentiecentrum voor lichte bedrijfsvoertuigen en state-of-the-art aandrijftechnologie. Begin dit jaar vierde het merk FUSO zijn 90e verjaardag.
Bron: Daimler Truck AG. Meer informatie over Daimler Truck vindt u op internet: www.media.daimlertruck.com en www.daimlertruck.com