Weinig kleine SUV’s blinken uit in nieuwe IIHS-test voor frontale crashpreventie
Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) werkt zijn voertuig-tot-voertuig frontale crashpreventietest bij om ongevallen aan te pakken die zich voordoen bij hogere snelheden en die waarbij het getroffen voertuig een motorfiets of grote vrachtwagen is. Slechts één van de eerste 10 geëvalueerde kleine SUV’s verdient een goede beoordeling.
“Dit is een essentiële update van een van onze meest succesvolle testprogramma’s”, zei IIHS-president David Harkey. “De overgrote meerderheid van de nieuwe voertuigen wordt nu geleverd met automatische noodremming, en ons onderzoek toont aan dat de technologie maar liefst de helft van alle front-to-rear crashes voorkomt. Deze nieuwe, strengere evaluatie richt zich op enkele van de gevaarlijkste front-to-rear crashes die nog steeds plaatsvinden.”
De Subaru Forester is de enige kleine SUV die een goede beoordeling heeft gekregen in de bijgewerkte test. Twee andere, de Honda CR-V en Toyota RAV4, worden als acceptabel beoordeeld. De Ford Escape, Hyundai Tucson en Jeep Compass verdienen marginale beoordelingen, terwijl de Chevrolet Equinox, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander en Volkswagen Taos allemaal als slecht worden beoordeeld.
De oorspronkelijke evaluatie van frontale botsingspreventie tussen voertuigen werd ontwikkeld toen de technologie relatief nieuw was, dus de prestatie-eisen hadden alleen betrekking op ongevallen met lage snelheid. Tegen de tijd dat de oorspronkelijke evaluatie, met testritten van 12 en 25 mph, eind 2022 werd stopgezet, behaalden alle geteste voertuigen de hoogste beoordeling van superieur.
Hoewel gegevens uit de praktijk aangeven dat frontale botsingspreventie botsingen met hogere snelheden elimineert, bood de oorspronkelijke test geen manier om de prestaties van specifieke systemen bij die hogere snelheden te meten.
Aanvullend IIHS-onderzoek toonde ook aan dat de huidige systemen minder effectief zijn in het voorkomen van ongevallen met motorfietsen en middelzware of zware vrachtwagens dan in het voorkomen van ongevallen met andere personenauto’s.
Een zwaardere test
Om deze problemen aan te pakken, in plaats van de eerdere snelheden van 12 en 25 mph, omvat de bijgewerkte test proeven met 31, 37 en 43 mph (50, 60 en 70 kilometer per uur). Naast een doel voor personenauto’s onderzoekt het de prestaties met een doel voor motorfietsen en een oplegger. Als gevolg hiervan weerspiegelt de nieuwe evaluatie een aanzienlijk groter deel van de door de politie gemelde front-to-rear ongevallen, waaronder veel ernstige.
“Het is duidelijk dat crashes die bij hogere snelheden gebeuren gevaarlijker zijn”, zegt IIHS Senior Research Scientist David Kidd, die de ontwikkeling van de nieuwe evaluatie leidde. “Dodelijke ongevallen met onderrijdingen komen vaak voor wanneer het getroffen voertuig een grote vrachtwagen is, en motorrijders komen vaak om het leven wanneer ze van achteren worden aangereden door een personenauto, omdat hun motorfiets geen bescherming biedt tegen de impact.”
In de nieuwe evaluatie worden meerdere proeven uitgevoerd met een doel dat een personenauto vertegenwoordigt, een doel dat een motorfiets vertegenwoordigt en een echte vrachtwagen met oplegger. De tests worden uitgevoerd op alle drie de snelheden met elk voertuigtype. De tests met surrogaten worden uitgevoerd met het doel van de motorfiets of personenauto in het midden van de rijstrook en naar links of rechts verschoven, terwijl de aanhanger altijd in het midden van de rijstrook staat.
De proeven met doelen evalueren zowel de waarschuwingssystemen voor voorwaartse botsingen als de automatische noodremsystemen (AEB). Bij elke testrit rijdt een ingenieur het testvoertuig met de geselecteerde snelheid naar het doel en registreert wanneer de waarschuwing voor een aanrijding optreedt en hoeveel het AEB-systeem het voertuig vertraagt om de dreigende botsing te voorkomen of te beperken. Als het testvoertuig er bij de lagere testsnelheden niet in slaagt een minimale snelheidsreductie te bereiken, wordt bij de tests met hogere snelheden alleen het waarschuwingssysteem voor frontale botsingen geëvalueerd.
Bij alle testritten met de aanhanger wordt alleen het waarschuwingssysteem voor frontale botsingen geëvalueerd en stuurt de bestuurder uit de rijstrook om een aanrijding te voorkomen.
Prestaties evalueren
Punten worden toegekend voor waarschuwingen die ten minste 2,1 seconden voor het verwachte tijdstip van de botsing plaatsvinden en voor substantiële snelheidsverlagingen in de AEB-tests. Snelheidsverlagingen zijn goed voor tweederde en waarschuwingen zijn goed voor een derde van de maximaal mogelijke score.
De goed beoordeelde Forester vermeed bij elke testsnelheid een botsing met het doel van de personenauto, vermeed het doel van de motorfiets te raken met 31 en 37 mph en vertraagde met gemiddeld 30 mph voordat hij het doel van de motorfiets raakte in de 43 mph-tests. De waarschuwingen voor voorwaartse botsingen kwamen ook meer dan de vereiste 2,1 seconden voor het verwachte tijdstip van de botsing in al die proeven en ook in die met de aanhangwagen.
De CR-V met acceptabele classificatie gaf een tijdige waarschuwing voor een voorwaartse botsing en kwam tot stilstand of bijna tot stilstand in elke proef met het doel van de personenauto en in de proeven van 31 en 37 mph met het doel van de motorfiets. Het slaagde er echter niet in om consequent te vertragen in de 43 mph-proeven met het motordoel.
Zelfs voertuigen met een marginale score in de nieuwe test vertonen een hoger prestatieniveau dan wat vereist was voor de hoogste score in de oorspronkelijke evaluatie van frontale botsingspreventie tussen voertuigen.
De Escape vermeed bijvoorbeeld het raken van de doelen van personenauto’s en motorfietsen bij de testsnelheid van 31 mph en vertraagde met een bescheiden hoeveelheid in de hogere snelheidstests, ongeacht waar de doelen zich bevonden. Het verloor echter verschillende punten omdat de waarschuwing voor een voorwaartse botsing te laat kwam in alle tests van 31 mph.
De vier slecht beoordeelde voertuigen schoten tekort in meerdere testscenario’s.
De Equinox gaf bijvoorbeeld een tijdige waarschuwing voor een voorwaartse botsing in de tests met het doel van de aanhanger en de personenauto, maar gaf geen waarschuwing of gaf deze te laat in de meeste tests met het doel van de motorfiets. Met het doel voor personenauto’s vertraagde het bescheiden in de tests van 31 mph, en met het doel voor motorfietsen verminderde het nauwelijks de snelheid.
Bijgewerkte classificaties voor het voorkomen van frontale botsingen: kleine SUV’s
G= Good, A= Acceptable, M= Medium, P= Poor
Bron: Insurance Institute for Highway Safety (IIHS)
https://www.iihs.org/news/detail/few-small-suvs-excel-in-new-iihs-front-crash-prevention-test