Recentste Mitsubishi en Subaru nieuws

Test Mitsubishi Eclipse Cross

Test Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi lanceert de nagelnieuwe Mitsubishi Eclipse Cross. Al 100 jaar staat Mitsubishi voor Japans vakmanschap en kwaliteit, emoties en avontuur, met ambitieuze en baanbrekende modellen als de Mitsubishi Pajero, de Lancer Evolution en de Mitsubishi Outlander PHEV. Ook de komende eeuw wil Mitsubishi wagens van topkwaliteit blijven bouwen, die dankzij hun innoverende technologie en stijlvol design zelfs de hoogste verwachtingen van de klanten inlossen. De Mitsubishi Eclipse Cross is daarvan het jongste bewijs. Wij namen alvast de proef op de som en deden de test met de Mitsubishi Eclipse Cross.

Mitsubishi eclipse cross

Motorisatie

De Mitsubishi Eclipse Cross heeft een volledig nieuwe 1.5-liter turbobenzinemotor met directe injectie die 163 PK levert en een koppel ontwikkelt van 250Nm in het toerentalbereik van 1.800 – 4.500 rpm. De nieuwe krachtbron van de Mitsubishi Eclipse cross levert meer koppel bij lage en middelhoge toerentallen dan de huidige 2.0- en 2.4-benzinemotoren. Deze motor blijft ook bij hogere toeren een erg vlakke koppelkromme aanhouden. De bijzonder vinnige prestaties zijn te danken aan directe brandstofinspuiting, in de cilinderkoppen geïntegreerd uitlaatspruitstuk, uitlaatkleppen gevuld met natrium, variabele kleppentiming ‘MIVEC’ op de in- en uitlaatkleppen en de compacte turbo met elektrisch geactiveerde wastegate.

De Mitsubishi Eclipse Cross is verkrijgbaar in een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen. De verhoudingen liggen bijzonder goed gespreid waardoor je nooit het gevoel krijgt vermogen te missen. De Mitsubishi Eclipse Cross laat zich dan ook met gemak een bijzonder sportieve rijstijl aanmeten. Onze grootste bewondering gaat echter naar de CVT automatische versnellingsbak die er voor zorgt dat rijden met de Mitsubishi Eclipse Cross een echt plezier wordt. Vooral in stedelijke omgeving is de CVT een bijzondere aanrader. Dankzij de sport-modus met acht kort gespreide verhoudingen die een breed versnellingsbereik dekken (step-control) kan je het potentieel van de motor ook optimaal benutten bij een sportieve rijstijl.

Rijcomfort / Wegligging / Ophanging

De Mitsubishi Eclipse Cross rijdt bijzonder geruisloos. Rol- en rijgeluiden zijn tot een minimum beperkt. Hiervoor werd gebruik gemaakt van geluiddempende materialen, maar ook door bijvoorbeeld het geluiddempende ontwerp van de dwarsbalken van de achterophanging.  Op het vlak van wegligging doet de Mitsubishi Eclipse Cross wat je mag verwachten van een coupé SUV met sportieve uitstraling. De wegligging is meer dan behoorlijk voor een SUV. De handelbaarheid is optimaal. Het stuurgedrag is soepel en licht. De ophanging is comfortabel. Sportief genoeg, maar zonder echt hard te worden. Vluchtheuvels worden feilloos genomen zonder dat de schokdempers aanslaan. Dankzij de nagenoeg perfecte voorwielophanging, rubbers en schokdemperafstelling wordt het vermogen ook ideaal overgebracht op het wegdek zonder verlies van tractie. Enkel tijdens het snellere bochtenwerk op hoge snelheid krijg je soms een zweverig gevoel door de rolneigingen. Die limieten zijn echter eigen aan een SUV.

Opteer je voor de vierwielaangedreven variant dan krijg je bij de Mitsubishi Eclipse Cross Super All Wheel Control met actieve giercontrole. Dit geavanceerd vierwielaangedreven systeem beheert de rij- en remkrachten van de vierwielen op basis van de sensorinformatie over stuurinput, de gierverhouding, het aandrijfkoppel, de remkracht en de wielsnelheid. Dit is zeker een aanrader. De Mitsubishi Eclipse Cross komt helemaal tot zijn recht met het S-AWC. Als bestuurder ervaar je de bijzonder stabiele en sportieve rijcapaciteiten die zo eigen zijn aan Mitsubishi.

 

Veiligheid

De Mitsubishi Eclipse Cross wordt standaard uitgerust met de nieuwste slimme veiligheidstechnologieën. Zo heeft hij onder andere actieve remassistentie met voetgangersdetectie, rijstrookassistent, hill-start assist, actieve stabiliteits- en tractiecontrole en 7 airbags (inclusief knieairbag voor de bestuurder). Niet alleen ontvang je hiervoor een fikse korting op je verzekering. De Mitsubishi Eclipse Cross is daarmee standaard zeer rijkelijk uitgerust. Het hoeft niet te verwonderen dat hij moeiteloos 5 sterren behaalde in de EuroNCAP crashtests.  Optioneel kan je bovendien kiezen voor dodehoekassistent, rear cross traffic alert en adaptieve cruise control.

 

Samengevat is de Mitsubishi Eclipse Cross een eigentijdse, ietwat eigenzinnige coupé SUV. De sportieve allures in het koetswerk zijn een knipoog naar het rijke verleden van Mitsubishi. Zet je je achter het stuur van de Mitsubishi Eclipse Cross, dan pas ontdek je de werkelijke waarde van Mitsubishi en het daaraan gekoppelde rijplezier wat Mitsubishi zo groot heeft gemaakt.

 

Back to top