Subaru Outback Diesel CVT

Subaru Outback Diesel CVT

  • Subaru
  • Reacties uitgeschakeld voor Subaru Outback Diesel CVT

Het hing al enige tijd in de lucht, maar ons gezamenlijk geduld wordt uiteindelijk beloond met opnieuw een subliem staaltje technologisch meesterwerk. Subaru werkt al langer met Lineartronic CVT maar koppelt dit nu voor het eerst aan de alom vermaarde boxer diesel in de Subaru Outback. De Subaru Outback onderging voor de gelegenheid trouwens een lichte facelift. De grille, en mistlampen ondergingen een redesign, de navigatie werd gemoderniseerd (gebruiksvriendelijker, SD-kaart), het dashboard, en display werden verfraaid en de elekronische handrem staat nu ergonomischer opgesteld. Maar de grote technologische vernieuwing is dus aan het oog onttrokken en vergt wat meer toelichting.

Technologisch meesterwerk. Voor het eerst wordt de alom vermaarde BOXER DIESEL gekoppeld aan een Lineartronic CVT automatische transmissie. Een wereldprimeur!

Continue Variabele Transmissie (CVT) heeft tal van voordelen ten opzichte van klassieke traps-automaten (zie hiernaast). De Lineartronic CVT van Subaru is hiervan een doorontwikkeling. Subaru gebruikt een ketting in plaats van een riem. Hierdoor is de Lineartronic CVT versnellingsbak compacter (kleinere polies), responsiever (groter bereik versnellingsratios door kleinere polies) en kan het in een lineaire opstelling gemonteerd worden. Subaru is het enige merk met een dergelijke lineaire opstelling. Bovendien is het gebruik van een ketting duurzamer.

CVT heeft twee klassieke nadelen. 1/ CVT bleek in het verleden moeilijk te combineren met motoren met een hoog koppel, 2/ de motor blijft consequent in de hogere toeren bij sportief rijgedrag alhoewel de snelheid van de wagen niet evenredig verhoogt. Met andere woorden, een CVT lost het snelheidsgevoel dat je zou verwachten op basis van het hoge toerental niet in. De Lineartronic CVT van Subaru heft deze twee nadelen op.

WERELDPREMIERE

Subaru diesel CVT Lineartronic

Subaru diesel CVT Lineartronic

Lineartronic Continue Variabele Transmissie (CVT) maakt accelereren zeer vlot. Om het nadeel van hoge toeren aan te pakken is de Lineartronic CVT uitgerust met een speciale controle-technologie die automatisch wisselt tussen variabele controle en trapsgewijze controle afhankelijk van het gebruik van het gaspedaal. Wanneer het gaspedaal meer dan 65% wordt ingedrukt, kiest de Lineartronic CVT voor de trapsgewijze modus om zo het “vals snelheidsgevoel” weg te nemen. Daarnaast is er een 7-traps manuele modus met schakkelpeddels aan het stuur voorzien om de bestuurder toe te laten handmatig, met een vingertoets, de versnellingen te kiezen die passen bij zijn rijstijl. Dit alles laat een meer sportieve en dynamische rijstijl toe.

De intrinsieke hoge koppels bij lage toeren van Subaru’s BOXER DIESEL vormden het grootste obstakel. De Lineartronic CVT werd op tal van plaatsen verbeterd door het gebruik van versterkte assen, een oliepomp met hoger debiet, een smallere ketting en de toepassing van een koppelomvormer – uniek voor CVT. Het resultaat mag er zijn. Subaru creëert met de Outback een unieke wereldpremiëre door de BOXER DIESEL voor het eerst te koppel aan zijn unieke en performante Lineartronic CVT.

U mag het van ons aannemen. Het resultaat is ronduit verbluffend, maar neem gerust de moeite en kom het zelf eens testen bij garage – carrosserie V.J.B. Motors

Back to top