Mobiliteitsaanbieder ElectricBrands presenteerde 3 nieuwe lichte voertuigen op IAA Transportation

Mobiliteitsaanbieder ElectricBrands presenteerde 3 nieuwe lichte voertuigen op IAA Transportation

Het Duitse bedrijf ElectricBrands presenteerde drie prototypes in wereldpremières.

Mobiliteit verandert ingrijpend. In tijden van klimaatcrisis is er vraag naar duurzame vormen van voortstuwing en nieuwe oplossingen voor de transporttransitie. Dit waren precies de onderwerpen op de IAA Transportation (20 t/m 25 september 2022) in Hannover. Hier komen onder andere elektrische lichte voertuigen in beeld.

In de automobielsector is de verandering in volle gang. De hele industrie werkt aan oplossingen voor groeiende steden, remedies voor de klimaatcrisis, hogere eisen aan CO2-grenswaarden, elektrische aandrijvingen en nieuwe voertuigconcepten. Bedrijfswagens zijn een interessante branche. Door het hoge gebruik van deze voertuigen zijn innovaties bijzonder winstgevend voor fabrikanten in dit segment. Eén klasse komt steeds meer in beeld: de elektrische lichte voertuigen. Met hun lage gewicht, zeer goede CO2-balans en laag ruimteverbruik beloven ze een sleutel te zijn voor de verkeersomslag.

De Duitse mobiliteitsaanbieder ElectricBrands, die de XBUS ontwikkelde, richt zich precies op deze klasse – met drie verschillende typen voertuigen. Het geïnteresseerde publiek kan deze voertuigen voor het eerst ervaren in Hannover op de IAA Transportation. Daar zal de nadruk liggen op uitdagingen op het gebied van mobiliteit en op nieuwe oplossingen voor elektrische lichte voertuigen.

Deze ElectricBrands wereld-premières werden aan het publiek in Hannover:

XBUS S – Het kleine broertje komt eraan

Na de première van de XBUS in juli 2021 en drie prototypes die tot nu toe zijn gepresenteerd, is nu de kleine versie van de XBUS onderweg: de XBUS S (prototype) overwint de laatste mijl met minimaal verbruik, weinig benodigde ruimte en veel transportcapaciteit . De XBUS S zal beschikbaar zijn met verschillende opbouwen zoals standaard, koelbox of flatbed en is efficiënt, duurzaam en wendbaar. Enkele feiten op een rij: XBUS S heeft een elektronisch geregelde vierwielaandrijving, voorwielaandrijving of achterwielaandrijving. De batterij heeft een totale capaciteit van maximaal 18,4 kWh, waarvan 8,4 kWh permanent is geïnstalleerd. Optioneel kan de opslag worden uitgebreid met nog eens 10 kWh door middel van verwisselbare batterijen. Over het algemeen is XBUS S ca. 3.200 mm lang, ca. 1.430 mm breed en ca. 1.730 mm hoog. Ter vergelijking: met een lengte van 3.945 mm is de XBUS 74 centimeter langer. Afhankelijk van de opbouw heeft de XBUS S een laadvermogen (payload) met bestuurder van circa 750 kg en is met een laadvolume tot 1.656 liter een klein ruimtewonder. XBUS S zorgt voor zijn eigen energie: tot 6 m² zonnepanelen zijn geïntegreerd in de bovenbouw. Het bereik is maximaal 120 km. De fabrikant wijst erop dat de genoemde gegevens en specificaties voorlopig zijn en aan verandering onderhevig. Kort samengevat: Op middellange termijn komen er twee chassisvarianten en negen modules voor de XBUS-familie. De eerste leveringen staan gepland voor 2024.

Lees verder onder de foto’s

Evetta Cargo – Het duurzame ruimtewonder voor steden

De Evetta Cargo heeft, net als de andere Prima of Openair modellen, de kenmerkende voordeur. Volgens de fabrikant dient de lichtgewicht constructie dit doel: “To be green in business”. De Evetta Cargo is bedoeld voor onder andere diverse stadsbezorgingsdiensten.  De Evetta Cargo is via app te openen en heeft met 1.950 liter veel opbergruimte. Met een topsnelheid van 90 km/u en een actieradius van 150 km moet “the Cargo” zowat alle stedelijke bezorgroutes aankunnen. Hij is klein en wendbaar. De wielbasis van de Evetta Cargo is ongeveer 2.000 mm. Het is ca. 1.500 mm breed, 1.800 mm hoog en 3.500 mm lang. De laadruimte alleen al is 1.500 x 1.300 x 1.000 mm. Het “ruimtewonder” heeft een draaicirkel van ongeveer 9 m. De Evetta Cargo weegt inclusief accu ongeveer 800 kg (14 KWh). Een laadvermogen van ca. 600kg is mogelijk. De topsnelheid is 90 km/u en het bereik is maximaal 150 km. Opladen duurt drie tot vijf uur bij 230 V via een normaal huishoudelijk stopcontact.

Andere Evetta Cargo-specificaties

Standaard inbegrepen in het interieur: Verwarming, USB-C-poort met oplaadfunctie, One Pedal Driving Mode, temperatuurregeling batterijsysteem, Eco & Sport-rijmodusschakelaar, zitbank, luidsprekers, optionele extra’s, Bluetooth-luidspreker verwijderbaar, stoelverwarming, stuur wielhout met baffle en logo, infotainmentsysteem met Carplay & Android Auto evenals DAB+, Cruise control, keyless entry & go via app, draadloos oplaadpad voor smartphones, stoelen met logo-sticking / personal sticking, stoelstiksels in contrasterende kleur, creatief motorgeluid (sportief), diefstal alarmsysteem, achteruitrijcamera, PDC, dashboard in contrasterende kleur plus premium vloermatten en airconditioning. Buiten biedt de Evetta Cargo standaard de volgende kenmerken: Bi-color foiling van het onderste deel van het voertuig, LED-koplampen met grootlicht en dagrijverlichting, buitenspiegelflappen verstelbaar van buitenaf in chroom, stalen velgen, chromen wieldoppen, dashboard met houtinleg, wallbox, oplaadkabel type 2, onderhoudsset auto, leren oplaadkabeltas (allemaal in Evetta-design). De fabrikant geeft twee jaar garantie. Technische gegevens zijn voorlopig en aan verandering onderhevig zijn. Ook zijn er eerste details over het productievolume van de Evetta’s: vanaf 2023 zijn er 5.000 stuks gepland en vanaf 2024 30.000 tot 40.000 Evetta’s per jaar. De Evetta Cargo zal naar verwachting € 19.990 kosten.

Lees verder onder de foto’s

NITO C+S – De scooter voor zwaar werk

ElectricBrands verrijkt ook de groeiende Europese markt voor elektrische bezorg- en deelscooters met een nieuw product. Te midden van een grote vraag en een beperkt aanbod, vertegenwoordigt de Nito C+S (Cargo and Share) een solide elektrische scooter die volgens ElectricBrands “voldoet aan professionele eisen en een lange levensduur in wagenparken garandeert”. De Nito C+S biedt een eenvoudige transportoplossing met diverse accessoires en kan het werk van bijvoorbeeld een bezorgservice winstgevender maken. Het productontwerp en de materialen zijn bedoeld om een ​​lange levensduur van het voertuig te garanderen. De scooter heeft als doel “functionaliteit, kracht en schoonheid van design te combineren”. Bezorging van goederen en voedsel en andere professionele diensten moeten mogelijk zijn met maximale prestaties, zelfs wanneer deze volledig is geladen en op routes met hellingen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de accu met verhoogd vermogen (72 V – 35 Ah). Het vervoer van goederen tot 100 kg moet zonder prestatieverlies werken. Overigens gebruikt de Cargo and Share elektrische scooter dezelfde aandrijving als de Nito NES-scooter, die een van de krachtigste op de markt is: hij heeft een 72V, 35AH lithium-ionbatterij om een ​​4KW-naafmotor van stroom te voorzien. Er komen zelfs twee modellen van de Nito C+S: de C+S.5 L1 rijdt met een maximumsnelheid van 45 km/u, terwijl de C+S.10 L3 tot 90 km/u rijdt. Om gewichten en laadvolumes optimaal te beheersen en de beste rijstijl mogelijk te maken, werden de transportcontainers zo laag mogelijk geplaatst.

Lees verder onder de foto.

ElectricBrands – Een duidelijke filosofie

Het bedrijf rond oprichter en CEO Ralf Haller maakt al sinds 2020 naamsbekendheid. ElectricBrands ontwikkelt en produceert elektrische lichte voertuigen zoals de XBUS en de Evetta evenals de Nito-fietsen in het scootersegment. Volgens CEO Haller is de focus duidelijk. “Als we de natuur, onze hulpbronnen en onze planeet willen behouden, lijkt de tijd van steeds zwaardere, grotere en onnodig snellere voertuigen voorbij. Onze filosofie is om het bestaande in vraag te stellen en elektromobiliteit te heroverwegen. Daarbij ontdekken we voortdurend nieuwe dingen”, vervolgt Haller, “die kunnen helpen het ecologische evenwicht van mobiliteit voor toekomstige generaties te herstellen. Daarom richten we ons op het segment van de lichte elektrische voertuigen, omdat het perfect geschikt is om ecologische en duurzame stedelijke mobiliteit te bieden. We willen toonaangevend zijn in dit segment met praktische maar ook spannende producten.”

Actuele ontwikkelingen bij ElectricBrands

Electric Brands geeft met opvallende stappen vorm aan de ontwikkeling in de mobiliteitsbranche. De Duitse mobiliteitsaanbieder zal in de toekomst geleid worden door CEO Ralf Haller. Hij wordt ondersteund door de aangewezen COO Hans Stryewski. Bovendien zal het bedrijf zijn productielocatie voor de XBUS in Itzehoe, Sleeswijk-Holstein, niet openen. Volgens de fabrikant liggen de redenen op het gebied van duurzaamheid en logistiek. Zoals ElectricBrands onlangs ook aankondigde, zal voormalig CEO Martin Henne de leiding overnemen van het nieuw opgerichte Evetta GmbH. Deze personeelswisselingen vloeien samen met een andere belangrijke verandering – die van de wijze en locatie van de productie. Een hoofdlocatie dient centraal gelegen te zijn. Dit is ook het geval bij een fabrikant van lichte voertuigen. Duurzaamheid met korte leveringsroutes, flexibiliteit en automatisering, evenals de opleiding van experts (alle geslachten) zijn de be-all en end-all bij ElectricBrands.

Productie in opdracht

Om te voldoen aan de eisen van regelgeving, duurzaamheid en concurrentie zal ElectricBrands in de toekomst haar eigen producten zoals de XBUS op bestelling laten produceren. Hiervoor zijn diverse professionele productielijnen in Duitsland of de Benelux geschikt. Om de genoemde redenen geeft het bedrijf de voorkeur aan een centrale locatie met goede verbindingen. “We doen er alles aan om een efficiënte en duurzame productie van lichte voertuigen van de XBUS en andere ElectricBrands-producten voor onze klanten te garanderen, zoals gepland. Onze geplande eerste leveringsdata blijven”, zegt Ralf Haller.

Over ElectricBrands

ElectricBrands AG is een Duitse fabrikant van duurzame en innovatieve elektrische voertuigen en heeft als doel de mobiliteit van de toekomst te definiëren. Het bedrijf ontwikkelt en distribueert elektrisch aangedreven lichte voertuigen met een hoge duurzaamheid en bruikbaarheid voor verschillende klantgroepen.

Het eerste product van ElectricBrands is de XBUS, een lichte elektrische auto in de L7E-klasse, die al sinds 2018 in ontwikkeling is. Het eerste prototype van de XBUS werd in juli 2021 aan het wereldpubliek gepresenteerd en staat gepland voor volgend jaar op de markt. Bijzondere kenmerken zijn de recycleerbaarheid, efficiënte aandrijfsystemen, de integratie van zonnecellen, het omruilsysteem voor batterijmodules en de verschillende modulestructuren die de klant zelf kan wijzigen.

Met de overname van Artega en de productie van de Evetta komen daar ook kleine elektrische voertuigen bij. ElectricBrands is ook de exclusieve distributeur van e-scooters en e-bikes van het Italiaanse merk NITO Bikes.

ElectricBrands heeft een uitgebreid dealer- en servicenetwerk in Europa, waaronder V.J.B. Motors en zal dit in de nabije toekomst wereldwijd uitbreiden.

Bron: ElectricBrands AG, Pers info van 20.09.2022

Perscontact:  Infokontor GmbH , +49 221 7520250, media@electricbrands.de

Back to top