Mitsubishi Dendo Drive House

Maak deel uit van het energiesysteem

Geheel in lijn met substantiële veranderingen in de automobielindustrie zet Mitsubishi Motors Corporation (MMC) een volgende stap in de strategie voor elektromobiliteit.

Na de lancering van bi-directionele laadoplossingen voor de Mitsubishi i-MiEV en Outlander PHEV (en meer modellen die volgen), de infrastructuur (o.a. V2X-laders) en dealerbedrijven in Japan (DENDO DRIVE STATIONS) introduceert MMC nu het DENDO DRIVE HOUSE voor thuisgebruik. Met dit totaalpakket dat binnenkort op de markt komt, worden de auto, het huis en het elektriciteitsnet met elkaar verbonden ten behoeve van een slim ecosysteem.

In het kader van klimaatverandering, klanttevredenheid en onvoorspelbare energieprijzen vinden grote verschuivingen plaats in de auto-industrie. Geëlektrificeerde voertuigen zijn slechts het topje van de ijsberg. Om voortgang te blijven maken, tracht Mitsubishi een revolutie op het gebied van technologie, denkwijze en bedrijfsmodellen teweeg te brengen.

MMC is zeer ambitieus op dit vlak :

  • het bedrijf startte in 1966 al met de ontwikkeling van elektrische aandrijving, waardoor huidige ontwikkelingen voor MMC vanzelfsprekender zijn dan voor andere fabrikanten.
  • het vaart zijn eigen koers en laat zich niet leiden door trends, zoals bewezen met lancering van de gedurfde i-MiEV in 2009 – de eerste in serie geproduceerde, volledig elektrische auto – en de Mitsubishi Outlander PHEV in 2013 – de eerste plug-in hybride SUV die is uitgegroeid tot wereldwijde marktleider.
  • het toekomstige productaanbod zal geëlektrificeerde aandrijflijnen bevatten die toegesneden zijn op verschillende segmenten.
  • MMC is ervan overtuigd dat een elektrische auto deel uitmaakt van toekomstige energie-ecosystemen.

Ecosysteem

Het DENDO DRIVE HOUSE (DDH)*, dat begin maart 2019 onthuld werd op de Autosalon van Genève, is een slim ecosysteem voor thuis. Hiermee kan energie worden opgewekt, opgeslagen en gebruikt voor huishoudelijk gebruik en het opladen van de autobatterij, waardoor de auto deel uitmaakt van het energiesysteem.

Het DDH, dat in fiscaal jaar 2019 eerst in Japan en nadien in Europa op de markt komt, profiteert van de praktijkervaring verzameld door 190.000 Mitsubishi Outlander PHEV-rijders en allerlei projecten op het gebied van bi-directioneel laden (V2G, V2X). Daarmee bekleedt MMC een unieke positie in de auto-industrie.

Het DDH is een systeem van Mitsubishi Motors. Het bestaat uit een bi-directionele lader, zonnepanelen, een thuisaccu en een Home Energy Management System (HEMS) en maakt gebruik van de bi-directionele laadmogelijkheid van de Mitsubishi Outlander PHEV. Het DDH is ontwikkeld voor thuisgebruik, maar kan ook worden toegepast voor industriële doeleinden.

Het is de bedoeling dit als totaalpakket bij de Mitsubishi-dealers aan te bieden, zodat het voor de klant eenvoudiger is om de benodigde onderdelen aan te schaffen. Met behulp van de bi-directionele lader kan de batterij van de (PH)EV thuis worden opgeladen met zelf opgewekte zonne-energie, maar ook vanuit de autobatterij worden terug geleverd voor huishoudelijk gebruik.

Hiermee kunnen gebruikers kosten besparen door overdag de batterij van de auto en de thuisbatterij op te laden met zonnestroom, en ’s avonds met behulp van de bi-directionele lader de stroom van de autobatterij te gebruiken voor huishoudelijk gebruik.

Tevens draagt de klant bij aan het terugdringen van broeikasgassen door zonne-energie te gebruiken voor huishoudelijke apparaten en autoritten.

*In bepaalde landen en regio’s wordt de installatie en het onderhoud uitbesteed.

Bron: Mitsubishi Motors Belux

Back to top