Subaru BRZ: Pure Handling Delight

Subaru BRZ: Pure Handling Delight

  • Subaru
  • Reacties uitgeschakeld voor Subaru BRZ: Pure Handling Delight

Zelden waren de tongen zo los over een nieuw model of een merk. Zelden was er zoveel “buss” en zelden waren de journalisten zo unaniem en zo kwistig met superlativen als voor de Subaru BRZ.

Of zoals Top-gear journalist Paul Horrell schrijft: “Voldoet hij aan de hype? Natuurlijk niet, tenzij hij gestyled werd door Da Vinci en ontwikkeld door Brunel – en om eerlijk te zijn moest Newton de Fysica-wetten naar zijn hand gezet hebben – de BRZ zou nooit zo goed zijn als ze claimen dat hij is. But oh my, it comes so close.”  Of anders gezegd, absolute perfectie bestaat niet.

De slogan “Pure Handling Delight”, vat zeer simpel samen vanuit welke filosofie en met welk doel de wagen is gebouwd. Of zoals een Japanse ingenieur zei: “we willen dat iedereen die in een BRZ stapt, de wagen met een brede glimlach verlaat”.

Missie volbracht? En of.

Zelfs de journalisten kunnen geen betere slogan bedenken. De wagen is zo puur en zuiver, zo haarfijn afgesteld en uitgelijnd, niet gebouwd omwille van de bestuurder, maar voor de bestuurder en zijn rijplezier, dat het menig harten sneller doet slaan.

BRZ staat voor  Boxer – Rear wheel drive – Zenith. Achterwielaandrijving blijft a-typisch voor Subaru, maar het resultaat is opnieuw een ongeëvenaard technologisch juweel.

De Subaru BRZ is een gezamenlijk project tussen Subaru en zijn financiële partner Toyota. Beiden hadden ze specifieke taken in de ontwikkeling. Toyota leverde het design en leende zijn direct injectie technologie. Subaru deed zowat al de rest.

De doelstelling: een sportcoupé bouwen die zijn voorgaande niet kent met uitstekende prestaties en wegligging. Dit vereist een wagen met een zo laag mogelijk zwaartepunt en perfect uitgebalanceerd gewicht. De Subaru BRZ is een compleet nieuwe wagen en de ingenieurs startten vanaf scratch. Aangezien  de Subaru boxermotor van nature een compacte motor is die veel lager in de carrosserie gebouwd kan worden dan con-ventionele motoren, was deze motor de logische keuze. Om diezelfde redenen, zei het eerder a-typisch voor Subaru, werd uiteindelijk ook voor achterwielaandrijving gekozen (plaats- en gewichtsbesparend). Maar hoe werd dit bereikt? Je mag bijna stellen dat de Subaru-ingenieurs zichzelf hebben heruitgevonden.

In hun zoektocht naar het ultieme laagste zwaartepunt werden initieel een Subaru Impreza en Subaru Legacy letterlijk doormidden gezaagd en gedemonteerd. Elk item werd onder de loep genomen.  Zo werd de startmotor, die traditioneel links onder de stuurkolom staat, naar rechts verplaatst en werd de elektrische stuurbekracht-igingsmotor in het stuurhuis verwerkt. De zijdelingse chassisbalken werden verlaagd en geïntegreerd met als bijkomend voordeel dat de bestuurder een centrale positie kan aannemen achter het stuur. Bij de meeste wagens versmalt de beenruimte naar het midden toe omwille van de hoge chassisbalken waardoor de bestuurder in een ietswat onnatuurlijk houding zit. De schokdempers en veren staan altijd schuin boven de wielen gemonteerd. Door de ophanging (vergelijkbaar met WRX STI) aan te passen en de schokdempers te versmallen, staan deze netjes naast de wielen waardoor het chassis veel lager op de topmountings gemonteerd kan worden wat resulteert in een verbeterde zichtbaarheid voor de bestuurder.

Subaru BRZ: technologisch juweel

Alhoewel de FB-boxermotor (3de generatie) reeds van nature een laag zwaartepunt biedt, werd deze motor speciaal voor de BRZ doorontwikkeld. Dit resulteert in de FA motor, een ultralichte, supervierkante (86mm X 86mm) motor. Hiervoor werden maximaal lichtgewicht-componenten (zuigers, drijfstangen, …) toegepast. Het inlaat-spruitstuk werd compacter en het throttle-body werd naar voor geplaatst (uniek voor boxer). De FA motor is hierdoor 6 cm lager dan de FB motor. Door toepassing van direct injectie werd uiteindelijk een uiterst performante en milieuvriendelijke motor bekomen met 200pk (100pk per liter) bij 7000 rpm, 205 Nm koppel bij 6.500 rpm en slechts 159 g/km CO2-uitstoot (sport-uitvoering). Door de toepassing van direct injectie blijft de koppelcurve ook nagenoeg constant.

In zijn totaliteit was Subaru hierdoor in staat om de motor 12 cm lager en 24 cm verder naar het midden te monteren. De Subaru BRZ weegt daarenboven slechts 1200 kg. Het resultaat is een performante wagen met het laagste zwaartepunt ooit in productiewagens en een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling (53/47 voor/achter; 50/50 links/rechts) en scoort beter dan eender welke Ferrari of Porsche.

Natuurlijk is de Subaru BRZ met zijn 200 pk geen supersnelle sportwagen, maar dat was vanaf het begin ook niet de bedoeling. Hiervoor heeft Subaru de WRX STI. Bekijk en beluister hier zelf, uit de mond van de ingenieurs, “the making off” deel 1 en deel 2 of kom hem zelf ontdekken bij V.J.B. Motors tijdens de BRZ SHOWCASE.

The Making Off Deel 1

The Making Off Deel 2

 

 

Back to top