De kwadratuur van de cirkel: nog efficiënter en schoner – de nieuwe Fuso Canter met Ecofficiency

De kwadratuur van de cirkel: nog efficiënter en schoner – de nieuwe Fuso Canter met Ecofficiency

Ecofficiency: de Canter is zowel schoner als economischer

* Motor: 2000 bar inspuitdruk verhoogt het rendement
* Langere overbrengingsverhoudingen verminderen het brandstofverbruik
* Uitstootcontrole geoptimaliseerd voor verschillende gewichtscategorieën
* ESP is standaard voor alle modellen met achterwielaandrijving
* Canter 4×4: nog meer trekkracht met de extra reductiebak
* Eco Hybrid: de Canter rijdt fluisterstil en verbruikt nog minder in de stad
* Kan tot zes ton vervoeren: de nieuwe Canter met 8,55 ton MTG1
* Nieuwe carrosserievarianten: dropsider2 en kipper af fabriek

Een bewijs dat zelfs uitstekende producten nog verbeterd kunnen worden. Met 140.000 geproduceerde eenheden wereldwijd is de Fuso Canter een internationale topper in de sector van de lichte vrachtwagens en is hij veruit het meest verkochte vrachtwagenmodel bij Daimler Trucks. De vooruitzichten voor een nog verdere verbetering van deze uitstekende positie zien er rooskleurig uit: de invoering van de strengere Euro VI- en Euro 5b+-emissienormen heeft de prestaties van de robuuste Canter nog verbeterd. Naast het feit dat hij schoner is, is hij nu zelfs nog efficiënter – dankzij Ecofficiency. Daarnaast zijn er nog meer aantrekkelijke modelvarianten en aanvullende veiligheidsopties verkrijgbaar.

Ecofficiency: de Canter is zowel schoner als economischer
Euro 5b+ voor de lichte versies tot een maximaal toegestaan gewicht (MTG) van 6,0 ton, Euro VI voor de zware versies – de Fuso Canter is dus dubbel uitgerust voor de toekomst. Het ambitieuze ontwikkelingsdoel voor de nieuwe generatie: een aanzienlijke daling van het brandstofverbruik ondanks de invoering van strengere emissienormen. Hoewel oorspronkelijk een contradictio in terminis, zijn de ontwikkelingsingenieurs hier voor de dag gekomen met een indrukwekkende oplossing: de nieuwe generatie Canter Euro 5b+ en Euro VI is niet alleen schoner, maar bovendien veel zuiniger dan de vorige modellen. Ecofficiency betekent dat de Canter een buitengewone milieuvriendelijkheid paart aan een uitstekend rendement.

fuso canter ecoefficiency

fuso canter ecoefficiency

Ecofficiency omvat een hele reeks maatregelen die standaard zijn bij alle Cantermodelvarianten. Verscheidene ingrepen hebben dit mogelijk gemaakt: een hogere inspuitdruk voor een nog efficiëntere verbranding van de brandstof, motorolie met lage wrijvingscoëfficiënt om de wrijving in de motor te verminderen, een elektromagnetische ventilatorkoppeling, een geoptimaliseerd koelsysteem, een start-stopsysteem voor de motor, een nieuwe configuratie van de asoverbrenging, banden met een lagere rolweerstand voor de Euro VI-modellen en verminderde wrijvingsverliezen in de handgeschakelde transmissie. Het resultaat is ongelooflijk maar waar: de Canter is tot negen procent zuiniger dan zijn voorganger, afhankelijk van de variant en het toepassingsgebied. Terzelfder tijd werden de CO2-emissies evenredig verminderd.

Motor: 2000 bar inspuitdruk verhoogt het rendement
Twee bovenliggende nokkenassen met een robuuste kettingaandrijving, vier kleppen per cilinder, common-rail-injectiesysteem, uitlaatgasturbolader met variabele turbineopening – de motor van de Fuso Canter was al een technische krachttoer. En conformiteit met de nieuwe Euro 5b+- en Euro VI-emissienormen betekent dat de robuuste viercilinder met een cilinderinhoud van 3,0 liter de uitdaging met succes is aangegaan. Nieuwe injectoren verhogen de maximuminspuitdruk met 25 procent tot ongeveer 2000 bar. Een verbeterde geluidsisolatie zorgt ervoor dat dit niet resulteert in een hoger geluidsniveau, buiten noch binnen. De vermogen- en koppelgegevens van de Canter blijven onveranderd. Er zijn drie motorversies (met de interne benaming 4P10) verkrijgbaar:
· 96 kW (130 pk) bij 3000-3500 t/min, 300 Nm bij 1300-3050 t/min
· 110 kW (150 pk) bij 3500 t/min, 370 Nm bij 1320-2840 t/min
· 129 kW (175 pk) bij 3500 t/min, 430 Nm bij 1600-2860 t/min
Het hoge koppel is opmerkelijk voor een motor van deze grootte in een lichte vrachtwagen. De maximale trekkracht wordt bereikt bij lage motorsnelheden en is beschikbaar in een uitzonderlijk groot toerentalbereik. De recentste versie van de Canter biedt daarom een zeer goede combinatie van trekkracht en rijeigenschappen. Terwijl die vroeger optioneel was, is de start-stopfunctie voor de motor nu standaard bij alle modellen. Bij het rijden over korte afstanden kan deze technologie het brandstofverbruik met drie procent doen dalen.

Langere overbrengingsverhoudingen verminderen het brandstofverbruik
De verbazingwekkende elasticiteit van de relatief compacte motor bood de technici de kans om de overbrengingsverhoudingen in de assen aan te passen. De meeste versies hebben nu een langere overbrengingsverhouding en zijn zowel stil als zuiniger, zonder evenwel aan rijdynamiek in te boeten. Als er op maximale kracht ingezet moet worden – bijvoorbeeld wanneer vaak volle ladingen vervoerd moeten worden, bij het slepen van een aanhanger of bij het rijden in bergachtig gebied – zijn bijna alle modellen met een tien procent kleinere overbrengingsverhouding verkrijgbaar.

http://youtu.be/0Ht1yUTx38w

Uitstootcontrole geoptimaliseerd voor verschillende gewichtscategorieën
Zoals voorheen kan bij de Canter nog altijd tussen twee verschillende uitstootregelsystemen gekozen worden. Na de invoering van de nieuwe Euro 5b+- en Euro VI-emissienormen, werden deze systemen gewijzigd en aan de nieuwe eisen aangepast. Canter-modellen met een maximaal toegestaan gewicht tot 6,0 ton voldoen aan de Euro 5b+-emissienormen. Hier worden de uitlaatgassen gereinigd door een combinatie van recirculatie van de uitlaatgassen, een oxidatiekatalysator en een roetfilter. De zaken zijn ietwat ingewikkelder in het geval van modellen met een maximaal toegestaan gewicht van meer dan 6,5 ton, en voor de Canter 4×4 en Canter Eco Hybrid: deze hebben BlueTec 6-motoren en zijn dus ook uitgerust met SCRtechnologie (Selective Catalytic Reduction) die gepaard gaat met AdBlueinspuiting en een stroomafwaarts gelegen oxidatiekatalysator. De capaciteit van de roetfilter en de SCR-katalysator werd verhoogd om te voldoen aan de strengere eisen van de Euro VI-norm. Om het bijvulproces te vereenvoudigen, zit de AdBlue-tank van de Canter aan de rechterkant van het voertuig, vlak naast de brandstoftank, en heeft een inhoud van 12 liter. Om aan Euro VI te kunnen voldoen, werd de Canter ongeveer 30 kg zwaarder, wat eigenlijk verwaarloosbaar is gezien het hoge laadvermogen van de vrachtwagen.

De roetfilter is ontworpen om de hele levensduur van het voertuig mee te gaan
In alle modellen is de roetfilter geconfigureerd voor de hele levensduur van het voertuig en is hij onderhoudsvrij, wat betekent dat hij nooit gereinigd of vervangen moet worden. Hij wordt automatisch geregenereerd. In geval van extreem gebruik op korte afstanden kunnen de lage uitlaatgastemperaturen een manuele regeneratie vereisen. Een toestandsindicatie op het multifunctionele display wijst de bestuurder daar indien nodig op. De manuele regeneratie wordt geactiveerd d.m.v. een knop. De lange olieverversingsintervallen bij de Canter – 40.000 km of eenmaal per jaar – blijven onveranderd voor de nieuwe generatie die voldoet aan Euro 5b+ en Euro VI.

Eén modellenreeks maar twee emissienormen: Euro 5b+ en Euro VI
De Canter 2014 voldoet aan de vereisten van verschillende emissienormen, afhankelijk van de gewichtsvariant. Euro 5b+ is van toepassing op de versie tot een maximaal toegestaan gewicht van 6,0 ton en Euro VI op de zwaardere versies plus de Canter Eco Hybrid. Dit onderscheid is het gevolg van de verschillende door de wet bepaalde classificaties. Tot een referentiemassa van 2380 kg worden de emissiekarakteristieken van het volledige voertuig getest op een chassisdynamometer, waarbij het resultaat uitgedrukt wordt in vervuilende stoffen per kilometer. Boven een referentiemassa van 2840 kg wordt de motor getest op een motordynamometer, waarbij het resultaat uitgedrukt wordt in verontreinigende stoffen in de uitstoot per kW uitgangsvermogen. De fabrikant kan tussen de twee methodes kiezen. De referentiemassa is de totale onbeladen massa van het voertuig plus 75 kg – om rekening te houden met de bestuurder en een voor 90 procent volle brandstoftank. Er wordt rekening gehouden met het gewicht van het individuele model. Vele onderstellen krijgen in de productie nog geen carrosserie toegewezen. Daarom worden ze gewogen zonder carrosserie en dienovereenkomstig geclassificeerd. Om een onderscheid te maken tussen de verschillende meetmethodes, worden de emissienormen die getest werden op een chassisdynamometer dikwijls aangeduid met Arabische cijfers, terwijl diegene die getest werden op een motordynamometer met Romeinse cijfers worden aangeduid. Deze normen worden bovendien op verschillende tijdstippen wettelijk verplicht: Euro VI en Euro 5b+ zijn al van kracht sinds begin 2014, Euro 6b zal niet verplicht worden vóór september 2016.

ESP is standaard voor alle modellen met achterwielaandrijving
De Canter 2014 zet ook een enorme stap voorwaarts met zijn nieuwe veiligheidsuitrusting. Alle Canter-modellen van de nieuwe generatie zijn standaard uitgerust met een elektronisch bediend remsysteem. Dit systeem is onontbeerlijk voor een ander systeem dat ontworpen is om de veiligheid te verhogen: het Elektronische Stabiliteitsprogramma (ESP), dat ook standaard is op alle modellen met uitzondering van de Canter 4×4 met vierwielaandrijving. Tegen het midden van dit jaar zal ESP standaard geïnstalleerd worden in de nieuwe Canter 9C15- en 9C18-modellen met een maximaal toegestaan gewicht van 8,55 ton. De integrale functies van ESP omvatten ABS, aandrijfslipregeling (ASR) en remhulp (Brake Assist). Extra groothoekspiegels helpen ook de veiligheid verhogen. Deze zijn nu verkrijgbaar voor de volledige modellenreeks en zijn standaard voorzien op de Canter 4×4 en de 8,55-tonner. En als laatste, maar niet in het minst, rijden de 3,5-tonners nu op 16-inch grote wielen.

Fuso Canter 4X4

Fuso Canter 4X4

Canter 4×4: nog meer trekkracht met de extra reductiebak
De Canter-reeks wordt aangevuld met de versie met vierwielaandrijving die sinds de lente van 2012 op de markt is. Hij is verkrijgbaar in Europa onder de modelbenaming 6C18 met een maximaal toegestaan gewicht van 6,5 ton, een comfortcabine van 2,0 m breed en een motorvermogen van 129 kW (175 pk). De vierwielaandrijving kan zo nodig op elk moment ingeschakeld worden. Dit betekent zowel een hoge reactiesnelheid bij het rijden op veranderlijk terrein als een maximaal brandstofrendement bij het rijden op de weg in de 4×2-modus. Verdere standaardkenmerken omvatten een zelfsperrend achterasdifferentieel met tot 70 procent spereffect. De nieuwe kenmerken voor de Canter 4×4 omvatten de standaard gemonteerde inschakelbare reductiebak. Deze vermindert de maximumsnelheid van individuele tandwielen met factor 1,987 en verhoogt ook de trekkracht met dezelfde factor. Hij wordt ingeschakeld wanneer het voertuig stilstaat met ingedrukt koppelingspedaal. Een verklikkerlamp laat de bestuurder weten wanneer de reductiebak actief is. Ondanks het gebruik van een achteras met een langere overbrengingsverhouding om het brandstofrendement bij het rijden op de weg maximaal te verhogen, vertoont de Canter 4×4 nu een indrukwekkend vermogen om hellingen van 60 procent op te rijden. De Canter 4×4 is verkrijgbaar met een enkelvoudige of een dubbele cabine en er is keuze tussen twee wielbasissen. Het laadvermogen van het onderstel bedraagt ongeveer 3,5 ton. Als dit verhoogd moet worden, kan de Canter 4×4 opgewaardeerd worden tot een maximaal toegestaan gewicht van 7,0 of 7,5 ton, afhankelijk van de toepassing, dankzij zijn hoge asbelastingsreserve (toegestane belasting vooras/achteras: 2800/6000 kg). De cabine en de carrosserie zijn veel hoger gepositioneerd om de karakteristieken bij het rijden op onverharde wegen te verbeteren. Daarom werd een extra trede aangebracht om het instappen te vergemakkelijken. De hellingshoek voor bedraagt 35 graden in vergelijking met 18 graden voor de Canter 4×2, terwijl de hellingshoek achter 24 graden bedraagt i.p.v. 11 graden. In vergelijking met de Canter 4×2 werd de bodemvrijheid verhoogd van 219 mm tot een indrukwekkende 320 mm. De combinatie van een robuuste constructie en de mogelijkheid om op onverharde wegen te rijden, maakt de Fuso Canter 4×4 geschikt voor alle soorten toepassingen op onverhard terrein, bv. voor aannemers, energieleveranciers of de brandweer. Voor gemeentelijke overheden is het een ideale sneeuwruimer wanneer hij gecombineerd wordt met een sneeuwploeg en een split- of zoutstrooier. De voertuigbreedte van slechts twee meter laat de Canter 4×4 gemakkelijk door smalle tussenruimten passeren. De robuuste stalen driedelige bumper met kunststof hoekbumpers is erg schokvast. Vooral bij het rijden op onverharde wegen haalt de Canter 4×4 voordeel uit de typische sterke punten van deze modellenreeks: ruimtebesparend ontwerp doordat de cabine boven de motor ligt, een buitengewone manoeuvreerbaarheid en goede zichtbaarheid via de laag uitgesneden zijvensters.

Fuso Canter Eco Hybrid

Fuso Canter Eco Hybrid

Eco Hybrid: de Canter rijdt fluisterstil en verbruikt nog minder in de stad
De Fuso Canter Eco Hybrid heeft een haast onmogelijke klus klaargespeeld: hightech helpt het milieu beschermen en betaalt zichzelf terug. De Canter Eco Hybrid bereikt een brandstofbesparing tot 23 procent en, gezien de beperkte extra kosten van slechts 8500 euro (excl. btw), is de extra prijs binnen een paar jaar terugverdiend. Veeleer dan een experimenteel voertuig te zijn, is het de eerste productievrachtwagen in zijn klasse met hybride aandrijving die bij alledaags gebruik zware lasten kan vervoeren. In vergelijking met het vorige model werd het toch al lage brandstofverbruik nog verder verminderd terwijl de CO2-uitstoot eveneens sterk daalt. Dit dankzij de langere asoverbrengingsverhouding en een geoptimaliseerde schakelstrategie. De Canter Eco Hybrid gaat prat op een reeks buitengewone en robuuste technologieën zoals een start-stopsysteem, een volledig elektrische start en de Duonic-transmissie met dubbele koppeling die uniek is in deze klasse. Met een aandrijfsysteem dat zich beroemt op een lage uitstoot en geringe geluidsemissies, is deze vrachtwagen ideaal voor distributie op korte afstand in de bebouwde kom en andere emissiegevoelige zones. De zeer gesofisticeerde viercilinder turbodiesel met een cilinderinhoud van 3,0 liter, een vermogen van 110 kW (150 pk) en een maximaal koppel van 370 Nm is afkomstig van de Canter met conventionele dieselmotor. De BlueTec 6-motor voldoet aan de vereisten van de Euro VI-emissienorm. Zijn uitstootregelsysteem combineert de recirculatie van uitlaatgassen, SCR-motortechnologie met AdBlueinspuiting en een roetfilter. De elektromotor heeft een vermogen van 40 kW. Het maximumkoppel van 200 Nm is typisch voor een elektromotor meteen vanaf de start beschikbaar. De energie voor de elektromotor wordt geleverd door lithium-ion-accu’s. De accu’s hebben een capaciteit van 2 Ah en wegen slechts 63,5 kg. Fuso biedt een garantie van vijf jaar of naar keuze tien jaar op alle belangrijke onderdelen van de accu’s. Telkens geremd wordt, worden de accu’s weer opgeladen door het terugwinnen van de remenergie d.w.z. door omzetting van kinetische energie in elektrische stroom. De accu’s zitten in een robuuste accubak links tussen de assen. Veiligheid was een topprioriteit bij de ontwikkeling van de Canter Eco Hybrid. Een botsingssensor schakelt bijvoorbeeld het volledige hoogspanningssysteem onmiddellijk uit bij een ongeval. De bestuurder kan daarvoor ook de noodstopschakelaar gebruiken. De accubak is zelfs bestand tegen een frontale botsing van 40 km/u en een zijdelingse botsing aan de kant van de accu van 50 km/u zonder schade op te lopen. De aandrijvingsstrategie van de Canter Eco Hybrid verloopt als volgt: elektrisch starten en stil wegrijden; daarna, vanaf een snelheid van ongeveer 10 km/u, neemt de dieselmotor over. Onder deze snelheid draait hij ook onbelast om de hulpapparatuur te voeden. Naargelang van het gevraagde vermogen komt de elektromotor de dieselmotor te hulp bij het versnellen, ook bij hogere snelheden. De start-stopregeling stopt de dieselmotor wanneer het voertuig stilstaat. Naast het feit dat hij zuinig en milieuvriendelijk is, is de Canter Eco Hybrid ook zwaar belastbaar. Het extra gewicht van de hybride aandrijving schommelt rond 150 kg, wat betekent dat het chassis van 7,5 ton met cabine een laadvermogen heeft van 4,8 ton. Zo geeft de Canter Eco Hybrid zelfs de meeste traditioneel aangedreven trucks in deze gewichtscategorie het nakijken.

Het DNA van de Canter blijft echter onveranderd
De vertrouwde voordelen van de Canter, die in zijn DNA ingebakken zijn, blijven dus behouden. Te beginnen met de cabine boven de motor, de compacte afmetingen, de buitengewone manoeuvreerbaarheid en het hoge laadvermogen. De functionele bestuurderscabine omvat standaard een dubbele zitplaats voor de bijrijder. De bedieningselementen, stoelen, verwarming en airco laten niets te wensen over. De standaarduitrusting omvat bijvoorbeeld een multifunctioneel display met tripcomputer. Een erg gewaardeerd voordeel van de Canter is zijn gemakkelijk te bedienen versnellingspook in de vorm van een joystick op het dashboard, waardoor in het midden van de cabine ruimte vrijkomt. De Canter biedt een voorbeeldige veiligheidstechnologie, met inbegrip van een krachtige motorrem, schijfremmen rondom en het nu standaard ingebouwdeElektronische Stabiliteitsprogramma ESP met talrijke extra functies. Passieve veiligheid is ook een topprioriteit. Bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen in de deuren en de Fuso RISE-botsingsbescherming en de Break Overridetechnologie zijn standaard op alle modellen. Fuso kan de Canter leveren met airbags voor de bestuurder en de bijrijder als optie. Verder is de Canter een buitengewoon voertuig voor wat het eigenaarschap oplange termijn betreft: de voorbehandeling door kathodische bescherming in een dompelbad van de bestuurderscabine en het gepoederlakte onderstel leveren een langetermijnbescherming tegen corrosie op het allerhoogste niveau. Dit vult de soepele constructiemogelijkheden van de Canter perfect aan.

Fuso Canter Transmission duonic

Fuso Canter Transmission duonic

Duonic – de populaire transmissie met dubbele koppeling is nu in een vrachtwagen verkrijgbaar
Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is standaard voorzien in de Cantermodellen met een maximaal toegestaan gewicht van 3,5 tot 7,5 ton. Als alternatief – of standaard in de nieuwe Canter van 8,55 ton – is er de Duonic, de eerste transmissie met dubbele koppeling voor vrachtwagens ter wereld. Deze in 2011 op de markt gebrachte, volledig geautomatiseerde transmissie wordt nu al in ca. 30 à 50 procent van de Canter-voertuigen ingebouwd, afhankelijk van het model. Voordelen: naast het verminderen van het brandstofverbruik ontziet deze transmissie de motor en andere belangrijke onderdelen, waardoor het werk van de chauffeur vergemakkelijkt, meer bepaald bij korte ritten. Hij combineert het gemak van een automatische bak met het rendement van een handgeschakelde versnellingsbak. De Duonic-transmissie met dubbele koppeling is gebaseerd op een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen met twee hydraulische natte koppelingen en elektronische regeling. Een groot voordeel is dat de tandwielen van de volgende versnelling al tijdens het rijden gekoppeld worden, zodat het schakelen uiterst snel gebeurt, zonder de vermogenstroom te onderbreken en dit uitermate soepel en schokvrij. Manuele interventie is te allen tijde mogelijk. De transmissie heeft een kruipstand voor het manoeuvreren en een parkeerstand.

http://youtu.be/y8Scz7iO23k

Ophanging en onderstel geconfigureerd voor hoge belastingen
De Canter werd gewijzigd om de gewenste voorwaarden inzake comfort en robuustheid te kunnen verwezenlijken. De varianten van 3,5 ton hebben bijvoorbeeld een onafhankelijke wielophanging met spiraalveren, waardoor zowel het comfort als het rijgedrag verbeteren. In de hogere gewichtsvarianten wordt vrachtwagentechnologie gebruikt met een heel hoge belastbaarheid, waaronder een stijve as en parabolische veren. Op de achteras hebben zelfs de varianten van 3,5 ton tweelingbanden – eens te meer als bewijs van de robuuste Canter-constructie. De Canter heeft standaard schijfremmen op alle wielen. Het stabiele onderstel van het laddertype zorgt eveneens voor de nodige stabiliteit. Het is verkrijgbaar in drie versies met breedtes van 700 tot 850 mm. Het gestandaardiseerde gatenpatroon en de carrosseriesteunbeugels maken het werk van de carrosseriebouwers gemakkelijker. Met drie verschillende aftakassen, een spanningstransformator (12 V voor het voertuig en 24 V voor de carrosserie), alternatoren aangepast aan de gewenste taak en verschillende configuraties voor de brandstoftank, kan de Canter soepel aangepast worden aan de eisen van carrosseriebouwers en een ruim aantal toepassingen.

Kan tot zes ton transporteren: de nieuwe Canter met 8,55 ton maximaal toegestaan gewicht.

De Fuso Canter 2014 dekt een ruimer toepassingsgebied dan voorheen. Terwijl het vroegere topmodel een MTG van 7,5 ton had, is dit nu met de Canter 9C15 en 9C18 uitgebreid tot 8,55 ton. Het onderstel van het nieuwe model heeft een laadvermogen van bijna zes ton, wat het tot een nieuwe leider in deze gewichtscategorie maakt. De grootste Canter is standaard uitgerust met de geautomatiseerde Duonictransmissie met dubbele koppeling, samen met de brede C (Comfort)-cabine. Hij wordt geleverd met efficiënte en schone 3,0 liter-motoren die goed zijn voor een vermogen van 110 kW (150 pk) of 129 kW (175 pk) met SCR-technologie, BlueTec 6 en roetfilter. Het Ecofficiency-pakket is ook standaard in deze klasse. Voor de Canter 9C15 en 9C18 zijn er drie wielbasissen verkrijgbaar: 3400, 4300 en 4750 mm (deze laatste alleen voor de 9C18). De maximale carrosserielengte is 7210 mm. Het maximale laadvermogen van het onderstel is 5995 kg. Met speciale veren op voor- en achteras, een extra robuuste transmissie en een hogere overbrengingsverhouding voor het rempedaal, is de Canter goed voorbereid op de nieuwe gewichtscategorie. De toegelaten asbelastingen van 3100 kg vooraan en 6000 kg achteraan bieden reserve voor een eventuele ongelijkmatige belading. De standaard gemonteerde groothoekspiegels aan weerskanten verbeteren de zichtbaarheid achteraan als een brede carrosserie wordt aangebracht. De draaicirkel van 12,2 m is een nieuw record in deze gewichtscategorie. De ruggengraat van de zwaarste Canter is een krachtig 850 mm breed chassis met overeenkomstige grotere spoorbreedte. Beide zorgen voor rijstabiliteit, zelfs als een hoge carrosserie wordt aangebracht. In overeenstemming met de verwachte gewichten is de standaard aangedreven as zo’n 20 procent korter dan voor de lichtere 7,5-tonner (i = 5,714 in plaats van i = 4,875) om de rijdynamiek te verhogen. Het sleepvermogen blijft onveranderd op 3,5 ton.

Fuso Canter Bodybuilder

Fuso Canter Bodybuilder

Nieuwe carrosserievariant: de Canter-dropsider (met zijlaadkleppen) is verkrijgbaar af fabriek
Met nieuwe carrosserieën verkrijgbaar af fabriek blijft het veelzijdige Canteraanbodmaar groeien: hij is nu verkrijgbaar met een chassis met enkelvoudige of dubbele cabine, en met zijlaadkleppen of kipbak. De reeks dekt alle vereisten. De aluminium dropsider (met zijlaadkleppen) voor de Canter met een maximaal toegestaan gewicht van 3,5 ton is verkrijgbaar in vier lengtes (van 3200 tot 4300 mm) en twee breedtes (1870 of 2050 mm). Voor de varianten tussen 6,0 en 8,55 ton zijn er zelfs tien verschillende versies met lengtes van 3200 tot 4300 mm en drie breedtes. Het carrosseriegewicht ligt rond 300 en 500 kg, zodat het laadvermogen hoog blijft. Het chassis van de carrosserie met zijlaadkleppen is gemaakt van gegalvaniseerd staal, de dropsider zelf is vervaardigd van lichtgewicht en nietcorrosief aluminium dat een voorbereidende kathodische dompelbehandeling heeft ondergaan en gelakt werd. De bodem is gemaakt van 15 mm dik triplex met een slipwerende deklaag. Sjorogen zijn geïntegreerd. Vooraan hebben alle dropsiders een brandwerende wand, gemaakt van gegalvaniseerde stalen buizen met een ladderrek en een rooster ter bescherming van de achterwand van de cabine. Onder de overhang achteraan is er een afsluitbare opbergkist. De drie zijkanten kunnen geopend worden. De achterkant bevat een geïntegreerde uitklapbare trede, terwijl een uittrekbare ladder het gemakkelijker maakt om achteraan in de bak te klimmen. De beschermingsinrichting opzij is van aluminium gemaakt.

Nieuwe carrosserievariant: de Canter-kipper is verkrijgbaar af fabriek

Eveneens veelzijdig: de nieuwe kipbak-carrosserieën zijn af fabriek verkrijgbaar voor de Canter. Zelfs bij het model met 3,5 ton maximaal toegestaan gewicht is er keuze uit vijf versies. Voor de Canter tussen 6,0 en 8,55 ton maximaal toegestaan gewicht zijn er zelfs tien varianten, met carrosserielengtes gaande van 3200 tot 4400 mm en breedtes van 1950 tot 2200 mm. De kippercarrosserieën wegen ca. 670 tot 970 kg, afhankelijk van de versie, wat in een buitengewoon hoog laadvermogen resulteert, vooral in de bovenste gewichtsklassen. Deze voertuigen zijn allemaal 3-zijdige kippers. De carrosserie is gemaakt van gegalvaniseerd plaatstaal, de carrosserie is van plaatstaal en kreeg een voorbereidende kathodische beschermlaag die vervolgens gelakt werd. Als alternatief voor de standaardkleur wit, kunnen de kipcarrosserieën in de cabinekleur gelakt worden. Zoals bij de dropsiders is de brandwerende wand gemaakt van gegalvaniseerde stalen buizen met een ladderdrager en een rooster om de achterwand te beschermen. Een vergrendelbare opbergkist is onder de overhang achteraan is standaard, net als de geïntegreerde sjorpunten in de bodem en een uittrekbare ladder om gemakkelijker in de vrachtwagen te klimmen. Alle zijkanten klappen in en uit. Bij het lossen kunnen de zijkanten onder 45 graden vastgezet worden met een ketting om gebruikt te worden als een laad- en loshelling. De 3,5-tonner combineert een eentraps hydraulische cilinder met een schaarmechanisme. Hij werkt met een maximale druk van 180 bar en is geconfigureerd voor 3,0 ton. De zwaardere versies hebben een vijftrapskipcilinder. Hier werkt de geïntegreerde kiphydraulica met een druk van maximum 280 bar en is geconfigureerd voor acht ton. De bediening gebeurt in elk geval met behulp van een handige afstandsbediening. Belangrijkste voordelen van de carrosserieën af fabriek: van de bestelling en de financiering tot en met de service krijgen de klanten een voertuig uit een enkele bron tegen een concurrerende “all-in prijs”. De verdere verwerking en productie verlopen gesmeerd, en zijn er geen aanvullende leveringstijden of wijzigingen tijdens het inkoopproces. Aangezien het hier om een model gaat uit een enkele bron, geeft de Canter-fabriek een garantie van drie jaar of 100.000 km, ook op de carrosserie. Individuele carrosserieoplossingen zijn nog altijd mogelijk en natuurlijk op vraag van de klant verkrijgbaar.

Fuso Canter gamma

Fuso Canter gamma

De uitgebreide Canter-reeks
De Fuso Canter-reeks dekt alle belangrijke segmenten van lichte vrachtwagens, en biedt MTG’s van 3,5 tot 8,55 ton (nieuw) en een weelde aan varianten. De opvallendste kenmerken zijn zoals altijd de standaard gestroomlijnde cabines (S), die slechts 1695 mm breed zijn en geschikt voor gebruik in beperkte ruimtes en de comfortcabines van 1995 mm breed. Beide zijn standaard uitgerust met een dubbele zitplaats voor de bijrijder. Andere attributen die een vermelding waard zijn: de extra lange wielbasis van 4750 mm voor de Canter in de uitvoering van 7,5 ton met dubbele cabine en lange wielbasis, als laatste van de generatie met emissies die voldoen aan de Euro-norm V. Hij biedt bijvoorbeeld een ideale basis voor pechverhelpingsvoertuigen.

De Fuso Canter-reeks:
* Canter 3S13, 3,5 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro 5b+, standaardcabine
Vermogen 96 kW (130 pk)
Handgeschakelde vijfversnellingsbak, of Duonic-transmissie met dubbele koppeling
Wielbasis 2500/2800/3400 mm

* Canter 3S15, 3,5 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro 5b+, standaardcabine
Vermogen 110 kW (150 pk)
Handgeschakelde vijfversnellingsbak, of Duonic-transmissie met dubbele koppeling
Wielbasis 2500/2800/3400 mm

* Canter 3C13/3C13D, 3.5 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro 5b+, Comfortcabine of dubbele cabine
Vermogen 96 kW (130 pk)
Handgeschakelde vijfversnellingsbak, of Duonic-transmissie met dubbele koppeling
Wielbasis 2500/2800/3400/3850 mm

* Canter 3C15/3C15D, 3.5 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro 5b+, Comfortcabine of dubbele cabine
Vermogen 110 kW (150 pk)
Handgeschakelde vijfversnellingsbak, of Duonic-transmissie met dubbele koppeling
Wielbasis 2500/2800/3400/3850 mm

* Canter 3C18, 3.5 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro 5b+, Comfortcabine of dubbele cabine
Vermogen 129 kW (175 pk)
Handgeschakelde vijfversnellingsbak
Wielbasis 2500/2800/3400/3850 mm

* Canter 6S15, 6,0 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro 5b+, standaardcabine
Vermogen 110 kW (150 pk)
Handgeschakelde vijfversnellingsbak
Wielbasis 2500/2800/3400 mm

* Canter 6C18/6C18D 4×4, 6,5 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro VI, Comfortcabine of dubbele cabine
Vermogen 129 kW (175 pk)
Handgeschakelde vijfversnellingsbak
Wielbasis 3415/3865 mm

* Canter 7C15/7C15D, 7.5 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro VI, Comfortcabine of dubbele cabine

Vermogen 110 kW (150 pk)

Handgeschakelde vijfversnellingsbak, of Duonic-transmissie met dubbele koppeling
Wielbasis 2800/3400/3850/4300/4750 mm

*Canter 7C18/7C18D, 7.5 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro VI, Comfortcabine of dubbele cabine
Vermogen 129 kW (175 pk)
Handgeschakelde vijfversnellingsbak, of Duonic-transmissie met dubbele koppeling
Wielbasis 3400/3850/4300/4750 mm

* Canter 9C15, 8,55 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro VI, Comfortcabine

Vermogen 110 kW (150 pk)
Duonic-transmissie met dubbele koppeling
Wielbasis 3400/3850/4300 mm

* Canter 9C18, 8,55 ton maximaal toegestaan gewicht, Euro VI, Comfortcabine
Vermogen 129 kW (175 pk)
Duonic-transmissie met dubbele koppeling
Wielbasis 3400/3850/4300/4750 mm

De in de Canter-vrachtwagenklasse ongeëvenaarde Canter Eco Hybrid rondt deze allesomvattende modellenreeks af.

Bron: Beherman Motors, Daimler Trucks

Back to top