Meest recente Mitsubishi en Subaru Nieuws

Mitsubishi Outlander PHEV wint Asia Cross Country Rally

 Tweede zege op rij voor Mitsubishi Outlander PHEV

De vierwielaangedreven Mitsubishi Outlander PHEV met oplaadbare hybrideaandrijving heeft met succes deelgenomen aan de T1E-klasse (elektrische voertuigen) van de Asia Cross Country Rally 2014 (AXCR)*1 van de FIA. Hij werd met de steun van Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ingeschreven en beheerd door het rallyteam Two & Four Motor Sports. Het team legde de volledige 1.986 kilometer van de slopende rally af in 19 uur, 17 minuten en 12 seconden en won daarmee de eerste plaats in zijn klasse en de veertiende plaats in het eindklassement. Door de rally twee jaar op rij uit te rijden, bevestigt de Outlander PHEV zijn uitzonderlijke betrouwbaarheid, duurzaamheid en terreinprestaties en bewijst hij dat zijn oplaadbare hybrideaandrijving (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV) zelfs in de moeilijkste rijomstandigheden erg duurzaam voor de dag komt.
*1: Start in Thailand op 9 augustus en finish in Cambodja op 15 augustus.

Outlander PHEV

Outlander PHEV

Overzicht rallywagens

De rallyversie van de Mitsubishi Outlander PHEV stond op dezelfde competitieophanging als vorig jaar, maar onderscheidde zich dankzij de hoger geplaatste batterij door een grotere bodemvrijheid, die de terreinprestaties ten goede kwam. Het geïntegreerde dynamische stabiliteitssysteem ‘Super All-Wheel Control’ (S-AWC) werd met het oog op de competitie bijgesteld om de tractie te verbeteren. Andere wijzigingen waren onder meer de plaatsing van een rolkooi en een beschermplaat onder de wagen, het gebruik van een lichtere motorkap, achterklep en interieuronderdelen, bijkomende dichtingen en een snorkel om door water te waden. Behalve deze wijzigingen gebruikte de competitiewagen nagenoeg dezelfde oplaadbare hybrideaandrijving en mechanische onderdelen als het standaard productiemodel.

Outlander PHEV

Outlander PHEV

Resultaten per etappe

De Mitsubishi Outlander PHEV won zijn klasse voor het tweede jaar op rij. Totale resultaten per etappe:Proloog (9 augustus): Elfde plaats in de tijdritten van de proloog met vertrek in Pattaya (Thailand).
Eerste etappe (10 augustus): Eerste dag van de competitie: dertiende plaats in het totaalklassement.
Tweede etappe (11 augustus): Na een rit door de diepe sporen en moerassige paden van Thailand finishte de Mitsubishi Outlander PHEV op de twaalfde plaats in het totaalklassement.
Derde etappe (12 augustus): De race verlaat Thailand en gaat voort in Cambodja, in de richting van de Werelderfgoedsite van Angkor Wat. Deze rit kenmerkte zich door vlakker terrein, waar de Mitsubishi Outlander PHEV
voordeel haalde uit het hoge koppel van zijn elektromotoren en het S-AWC-systeem, waardoor hij steeg naar de elfde plaats in het totaalklassement.
Vierde etappe (13 augustus): Stijging naar de negende plaats in het totaalklassement tijdens deze rit vanuit Angkor Wat.
Vijfde etappe (14 augustus): Deze slopende rit was de langste en had de diepste sporen. Door zijn gebrek aan bodemvrijheid moest de Mitsubishi Outlander PHEV een groot deel van de tweede helft van deze etappe omzeilen, waardoor hij terugviel naar de vijftiende plaats in het totaalklassement.
Zesde etappe (15 augustus): De laatste etappe vertrok vanuit Phnom Penh en omvatte een vlak en erg snel gedeelte, waardoor de Mitsubishi Outlander PHEV finishte als tweede in zijn klasse en terug kon stijgen tot de veertiende plaats in het algemene klassement.

M. Yasuo Tanaka, Technical Director

“Omdat de extreme rijomstandigheden die eigen zijn aan de Asia Cross Country Rally het ons bij onze eerste deelname vorig jaar bijzonder moeilijk hadden gemaakt, hadden we de bodemvrijheid dit jaar vergroot om zo de terreinprestaties te verbeteren. Ik ben dan ook erg tevreden dat de Mitsubishi Outlander PHEV de bijzonder zware race niet alleen met succes uit reed, maar dat we ook beter scoorden dan vorig jaar. Ik ben ook blij en trots dat de Mitsubishi Outlander PHEV opnieuw overtuigend bewijs leverde voor de betrouwbaarheid en duurzaamheid van het eigen oplaadbare hybridesysteem van MMC en voor de superieure kwaliteit van de Twin Motor-vierwielaandrijving en het S-AWC-systeem. Dankzij de verbeterde terreinprestaties van dit jaar konden we ook meer waardevolle gegevens verzamelen dan vorig jaar. Ik kijk ernaar uit om die gegevens te gebruiken voor de verdere ontwikkeling van onze elektrische voertuigen.”

Bron: Beherman Motors – s. Van Damme

Back to top